Creativeheads

Hvorfor er markedsføring viktig?

Hvorfor er markedsføring viktig

Markedsføring handler om å skape synlighet og interesse for et produkt eller en tjeneste. Det finnes flere metoder å gjøre dette på, som gjennom tradisjonell reklame, PR, kundeservice, salg og digital markedsføring. Markedsføring er viktig fordi det hjelper bedrifter med å nå effektivt ut til potensielle kunder. Det øker kjennskapen til produktet ditt, og bidrar til økt salg. Det finnes to hovedtyper for markedsføring; tradisjonell og digital.

 Tradisjonell markedsføring har ofte et større strategisk synspunkt, hvor det er fokus på det kreative konseptet. Denne type markedsføring har som hovedformål å bygge merkevare, en kjent profil og godt omdømme for bedriften. Dette kan måles over tid. 

Digital markedsføring er en mye nyere form for markedsføring, som i hovedsak tar for seg nyere teknologi og kanaler, som sosiale medier og bruken av internet, deriblant gjennom betalt- og organisk annonsering. Begge formene for markedsføring er viktige for at bedrifter skal nå ut til sine kunder på en effektiv og god måte, og ofte samkjøres disse to typene for å sikre et bedre markedsførings-resultat. Den største forskjellen er hvilke kanaler det markedsføres gjennom.

Hva er markedsføring?

Markedsføring handler om aktivitetene som bidrar til å nå ut til potensielle kunder og publikum, som oftest for å skape en verdi, som å øke antall henvendelser eller salg. Markedsføring er en svært viktig del av en bedrifts strategi, fordi det hjelper bedriften med å tilegne seg nye kunder, samtidig som det holder på eksisterende kunder gjennom å bygge sterke relasjoner.

Hva er tradisjonell markedsføring, og hva er fordelene?

Tradisjonell markedsføring handler om den gode ideen, og har som oftest et større fokus på de kreative prosessene. Her er det et stort fokus på det gode kreative konseptet rundt det man ønsker å markedsføre. Det er et fokus på god kommunikasjon, som skal konvertere det man ønsker å selge. Det blir ofte jobbet mer strategisk, med et kreativt konsept som kommuniserer godt overfor potensielle kunder hva bedriften hvorfor de skal velge din tjeneste eller produkt. En helhetlig tankegang med fokus på merkevaren og et langsiktig syn på konverteringer, er noe som skiller tradisjonell markedsføring fra digital markedsføring. Den kreative prosessen som bygger oppunder.

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er en type markedsføring som har vokst mye de siste årene, og tar for seg bruken av digitale kanaler, som sosiale medier og internett, deriblant gjennom betalt- og organisk annonsering. Dagens teknologi utvikler seg raskt, og det samme gjør de digitale kanalene. Stadig dukker det opp nye sosiale medier som Tik Tok, og ny avansert teknologi som KI (Kunstig Intelligens). For å fange kunders oppmerksomhet på nett, må du først og fremst være synlig. Dette kan gjøres på flere måter. Digital markedsføring kan deles opp i to kategorier; betalt og organisk annonsering. Betalt annonsering eller PPC (pay-per-click) går ut på betalte annonser gjennom ulike kanaler som Facebook/Meta og Google-Ads, hvor hovedformålet er å øke trafikken inn til bedriftens nettside. Her betaler man kun for annonsene når noen klikker på dem. Søkemotoroptimalisering (SEO) er en organisk metode å annonsere på, hvor hovedformålet er å bli mer synlig i søkemotorer, som Google eller Bing. Her er hovedforskjellen at man ikke betaler for annonser. Du kan lese mer om hva SEO er her.

Det finnes også organiske og betale former for annonsering gjennom sosiale medier. Har man en bedrifts konto for sosiale medier, kan man skrive og poste engasjerende innlegg, noe som vil gi organisk synlighet, da det ikke kreves betalte annonser for at disse skal vises. Les mer om hvordan du kan være synlig gjennom sosiale medier her.

En fordel med digitale markedsføringkanaler, er at det veldig gode muligheter for å hente statistikk, og måle resultater knyttet til markedsføringen. På den måten vil man lettere kunne tilpasse den digitale markedsføringen underveis, for å sikre enda bedre resultater.

Hvorfor er digital markedsføring viktig?

Digital markedsføring lar deg nå ut til en større målgruppe enn med tradisjonell markedsføring, og det er det enklere å hente statistikk og dermed måle resultater av markedsføringen. På den måten vil man lettere kunne tilpasse den digitale markedsføringen underveis, for å sikre enda bedre resultater.

Begge formene for markedsføring er viktig

Som det ledende fullservice-markedsføringsbyrået på Romeriket, kan vi i Creative hjelpe deg med å markedsføre ditt produkt, tjeneste eller budskap på en god og effektiv måte til din målgruppe. Vi tilbyr både tradisjonell markedsføring og digital markedsføring. Vi skiller oss ut ved å kombinere disse for å sørge for at det du ønsker å kommunisere for dine kunder kommer frem på en klar og tydelig måte, samtidig som du oppnår ønskede resultater. Ved å kombinere det tradisjonelle med det digitale, vil vi kunne tilpasse markedsføringen etter det du som kunde ønsker å oppnå, samtidig som vi kan levere resultater.

Ønsker du å utforske hvilke muligheter markedsføring kan ha for din bedrift? Ta kontakt med oss i Creative for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å oppnå dine mål.

Creative logo

Få hjelp med markedsføring

Ønsker du å utforske hvilke muligheter markedsføring kan ha for din bedrift? Ta kontakt med oss i Creative for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å oppnå dine mål.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev