Skjerm som viser teknisk SEO-analyse

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en rekke metoder brukt til å skape synlighet på nett. SEO handler om å overbevise søkemotorene om at ditt nettsted er mest relevant å vise frem når ditt publikum søker etter tjenestene eller produktene du tilbyr – og dermed få økt trafikk og salg på nettsiden.

Det finnes flere søkemotorer, men Google er helt klart den mest kjente og største. Å være synlig på tvers av flere søkemotorer gir tilgang til alt fra kjøpeklare kunder, til de som kun er på jakt etter informasjon og tidlig i kundereisen. Bedrifter som forstår viktigheten av å være synlig på søkemotorer, kan få så mye som 2/3 av trafikken sin gjennom SEO, og av og til mer.

Fordi det er så mye verdi for en nettside å rangere øverst i det organiske søkeresultatet (SEO), er kampen om de høye plasseringene ofte stor. Førsteplassen vil ha en stor tilgang til kjøpeklare kunder som kontinuerlig fores inn til nettsiden din, hvilket igjen ofte resulterer i kovertering til salg eller kontakthenvendelser.

Hva bør du tenke på før du jobber med SEO?

Det første du må identifisere, er målgruppen din. Hvem er publikumet, hva er de ute etter, og hvordan kan du tilby nettopp det de etterspør?

Sørg for at nettsiden din er brukervennlig, og teknisk fungerende. Klarer ikke brukerne å navigere og finne frem på siden? Nei, da klarer ikke søkemotorene det heller.

De besøkende må stole på deg. Fremstår du seriøs? En av oppgavene til søkemotorer som Google er å identifisere om et nettsted er seriøst eller ikke, og gir rangeringer deretter.

Vi vil utforske disse temaene, og flere, videre i artikkelen.

Hvorfor er SEO viktig?

Trafikken du får gjennom SEO kalles for organisk trafikk. Dette betyr ikke-betalt trafikk. I praksis betyr det at du slipper å måtte betale for synlighet slik som med Google Ads-annonser, Facebook-annonsering og lignende. 

Det en ofte ser er at det kan være vanskelig å få tjent inn kostnadene en bruker på betalt annonsering. Dette problemet forsvinner helt med SEO. Det eneste en eventuelt betaler for er tiden det tar å få nettsiden optimalisert. I tillegg forsvinner ikke synligheten automatisk som ved endt annonsering.

Det som imidlertid må tas hensyn til er at rangeringene vil falle noe, dersom nettsiden ikke blir optimalisert over tid. Dine konkurrenter vil nemlig mest sannsynlig også utføre søkemotoroptimalisering av sine nettsider. Derfor anbefaler vi i Creative å kontinuerlig søkemotoroptimalisere nettstedet ditt, slik at dere alltid ligger et steg foran konkurrentene.

Hva er forskjellen på SEO og SEM?

SEM (Search Engine Marketing) er betalt annonsering gjennom søkemotorer. Google Ads faller eksempelvis inn under denne kategorien. SEO på sin side går kun på det som er gratis markedsføring gjennom søkemotorer, også kjent som det organiske.

Dette er med andre ord to forskjellige ting, men blir ofte brukt i kombinasjon for å treffe målgrupper og fastsatte mål på best mulig måte.

Les mer om hva SEM er her.

Hva er søkemotoroptimalisering

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering?

Vi i Creative har lang erfaring med søkemotoroptimalisering, og har laget en grunnleggende oppskrift som vil hjelpe med å øke synligheten til nettstedet ditt i søkemotorene.

Hva koster SEO?

Søkemotoroptimalisering er et kontinuerlig arbeid og pris vil være avhengig av: mål, nåværende utgangspunkt, omfang – hva må gjøres, og ikke minst deres eget budsjett. 

Vi anbefaler alltid en SEO-analyse i forkant, for å grundig kunne kartlegge nåværende status og mulighetene for søkemotoroptimalisering videre. Les mer om hvorfor det lønner seg med en SEO-analyse.

Creative ansatte

Få hjelp til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er en av de viktigste formene for markedsføring på nett. Men fordi Google eller andre søkemotorer ikke er et menneske, er det en del ting man må være klar over, for å sørge for best mulig SEO.

Ta kontakt med oss om du trenger hjelp med SEO, eller om du ønsker en SEO-status på din nettside gjennom en grundig SEO-analyse.