On-Page SEO er synlige optimaliseringer på et nettsted. Dette inkluderer optimalisering av tekst, bilder, videoer og andre designelementer på nettstedet. Målet med On-Page SEO er at nettstedet skal være brukervennlig og vise relevant og riktig informasjon som gir besøkende svar på det de søker etter. Dette vil føre til høyere rangeringer på relevante søketermer, som dermed tiltrekker seg mer organisk trafikk til nettstedet, og potensielle konverteringer.
Er du usikker på om nettstedet ditt dukker opp på søk knyttet til produktene eller tjenestene du tilbyr? En SEO-analyse fra Creative vil gi deg verdifull innsikt i nettopp hvorfor dine konkurrenter rangerer over deg i resultatfeltet på søkemotorer som Google, samt konkrete tiltak til hvordan nettstedets SEO kan forbedres.
Hvorfor er On-Page SEO viktig?
I dag søker omtrent 90% av verden på nett når de er ute etter informasjon. Det er helt avgjørende for at nettstedet ditt blir sett av målgruppen din om du ønsker at de skal kjøpe dine produkter eller tjenester. On-Page SEO er en svært viktig del av SEO-optimaliseringen på et nettsted, samtidig som det bidrar til å utforme et mer brukervennlig nettsted, da det tar for seg synlige elementer på nettsiden. On-Page SEO er viktig da det øker synligheten og rangeringene dine på relevante søketermer knyttet til det du tilbyr, som bidrar til å øke organisk trafikk inn til siden, som igjen fører til flere konverteringer.
Hvordan gjøre On-Page SEO
Et nettsted med god On-page SEO vil kunne gi brukerne et raskt og godt svar på det de søker etter på en brukervennlig måte. Det er flere rangeringsfaktorer som definerer hvorvidt nettsiden har god On-Page SEO, men vi har ramset opp noen av de viktigste.
Sørg for at innholdet på nettsiden er relevant for det målgruppen din søker etter. Bruk relevante søkeord i titler, undertitler og i brødtekst. Skriv engasjerende og informativt nyttig innhold som besvarer det de besøkende lurer på.
Du kan lese mer om hvordan du sikrer et godt innhold på nettstedet ditt med innholdsproduksjon her.
Sikre at nettstedet ditt har en god teknisk struktur og laster inn raskt. Er det vanskelig å navigere rundt på nettstedet ditt, vil søkemotorene slite med det samme. Teknisk SEO er et avansert og omfattende felt innen SEO, og omfatter blant annet mobilvennlighet, strukturerte data, sitemap og interne lenker.
Du kan lese mer om Teknisk søkemotoroptimalisering her.
Optimaliser titler og undertitler. Sikre riktig bruk av H-tags, samt at titlene inneholder relevante søkeord. Skriv gode metatitler og metabeskrivelser. Metatitler og metabeskrivelser er den organiske annonsen din i resultatfeltene, så det er essensielt at disse er relevante og selgende for søkerne. Optimalisering av bilder og alternative tekster er viktig for både brukervennligheten og for å dukke opp i bildesøk.
Hvordan effektivt administrere Google Ads-kampanjer i det norske markedet
Google Ads tilbyr verktøy som gjør det mulig å tilpasse annonsekampanjer til lokale forhold og presis geografisk, demografisk og interessebasert målretting. Spesifikasjonene til det norske markedet, preget av ujevn fordeling og et relativt begrenset antall forbrukere sammenlignet med store land som USA, gjør at mange anbefalinger og taktikker som er effektive i store markeder må tilpasses norske særegenheter og krever ofte mer engasjement i optimaliseringsprosess siden Googles algoritmer som intelligent støtter kampanjeoptimalisering har mindre data å basere automatiske beslutninger på. Ofte er den beste løsningen en blanding av å bruke smarte kampanjer og annonser som tilbys av Google, samtidig som de overvåkes og justeres ofte.

Oppretting og optimalisering av Google Ads-kampanjer
Nøkkelen til senere suksess med annonsekampanjer er data og analyseverktøy. I det første trinnet fokuserer vi på å konfigurere eller bekrefte innstillinger for verktøy som Google Analytics og Google Ads. Uten riktig verktøykonfigurasjon og hendelsessporing er sjansene for å oppnå gode resultater svært minimale.
Deretter, basert på de innsamlede dataene, lager vi kampanjer som er kostnadseffektive og effektive for å nå de fastsatte markedsføringsmålene.
Nøkkelen til suksess er kontinuerlig optimalisering av kampanjer basert på akkumulert data. Regelmessig justering av strategier bidrar til å opprettholde og øke effektiviteten til annonsene.
På slutten av prosessen iverksettes tiltak for å skalere suksess gjennom introduksjon av nye, innovative annonseringsløsninger og utvidelse av kampanjer til nye markeder og segmenter.