Søkemotoroptimalisering (SEO) er en rekke metoder brukt til å skape synlighet på nett. SEO handler om å overbevise søkemotorene om at ditt nettsted er mest relevant å vise frem når ditt publikum søker etter tjenestene eller produktene du tilbyr – og dermed få økt trafikk og salg på nettsiden.
Det finnes flere søkemotorer, men Google er helt klart den mest kjente og største. Å være synlig på tvers av flere søkemotorer gir tilgang til alt fra kjøpeklare kunder, til de som kun er på jakt etter informasjon og tidlig i kundereisen. Bedrifter som forstår viktigheten av å være synlig på søkemotorer, kan få så mye som 2/3 av trafikken sin gjennom SEO, og av og til mer.
Fordi det er så mye verdi for en nettside å rangere øverst i det organiske søkeresultatet (SEO), er kampen om de høye plasseringene ofte stor. Førsteplassen vil ha en stor tilgang til kjøpeklare kunder som kontinuerlig fores inn til nettsiden din, hvilket igjen ofte resulterer i kovertering til salg eller kontakthenvendelser.
Hva bør du tenke på før du jobber med SEO?
Det første du må identifisere, er målgruppen din. Hvem er publikumet, hva er de ute etter, og hvordan kan du tilby nettopp det de etterspør?
Sørg for at nettsiden din er brukervennlig, og teknisk fungerende. Klarer ikke brukerne å navigere og finne frem på siden? Nei, da klarer ikke søkemotorene det heller.
De besøkende må stole på deg. Fremstår du seriøs? En av oppgavene til søkemotorer som Google er å identifisere om et nettsted er seriøst eller ikke, og gir rangeringer deretter.
Vi vil utforske disse temaene, og flere, videre i artikkelen.
Hvorfor er SEO viktig?
Trafikken du får gjennom SEO kalles for organisk trafikk. Dette betyr ikke-betalt trafikk. I praksis betyr det at du slipper å måtte betale for synlighet slik som med Google Ads-annonser, Facebook-annonsering og lignende.
Det en ofte ser er at det kan være vanskelig å få tjent inn kostnadene en bruker på betalt annonsering. Dette problemet forsvinner helt med SEO. Det eneste en eventuelt betaler for er tiden det tar å få nettsiden optimalisert. I tillegg forsvinner ikke synligheten automatisk som ved endt annonsering.
Det som imidlertid må tas hensyn til er at rangeringene vil falle noe, dersom nettsiden ikke blir optimalisert over tid. Dine konkurrenter vil nemlig mest sannsynlig også utføre søkemotoroptimalisering av sine nettsider. Derfor anbefaler vi i Creative å kontinuerlig søkemotoroptimalisere nettstedet ditt, slik at dere alltid ligger et steg foran konkurrentene.
Hva er forskjellen på SEO og SEM?
SEM (Search Engine Marketing) er betalt annonsering gjennom søkemotorer. Google Ads faller eksempelvis inn under denne kategorien. SEO på sin side går kun på det som er gratis markedsføring gjennom søkemotorer, også kjent som det organiske.
Dette er med andre ord to forskjellige ting, men blir ofte brukt i kombinasjon for å treffe målgrupper og fastsatte mål på best mulig måte.
Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering?
Vi i Creative har lang erfaring med søkemotoroptimalisering, og har laget en grunnleggende oppskrift som vil hjelpe med å øke synligheten til nettstedet ditt i søkemotorene.
Det første du bør gjøre når du skal arbeid med SEO, er å finne de riktige søkeordene å fokusere på. Det vil si, det publikumet ditt søker mye etter for å finne frem til dine produkter eller tjenester. Det hender ofte at kundene dine bruker andre søkeord enn det som er vanlig i bransjen. Eller at noe som antas å være søkt mye etter, ikke blir det. Det er dette som er formålet med søkeordsanalysen; å finne relevante, gode søkeord som folk søker etter.
I Creative bruker vi flere ulike verktøy for å definere og finne frem til gode søkeord å jobbe mot, gjennom innsikt og erfaring. Søkeordene samkjører vi alltid med deg som kunde, slik at vi har en felles enighet om hva vi jobber mot.
Dette er noe vi gjør sammen med søkeordsanalysen. Noe av det viktigste med å finne gode søkeord å rangere på, er å sørge for at konkurransenivået ikke er så høyt at en ikke vil klare å rangere på det. Den største feilen mange gjør er å sikte på topplasseringer på veldig generelle ord, som ofte har den tøffeste konkurransen.
Gjennom grundige analyser finner våre SEO-konsulenter gode søkeord som unngår mye av den tøffeste konkurransen, samtidig som søkeordet blir søkt mye etter.
Er siden din rask nok, sikker og mobiltilpasset? Flere og flere bruker mobil når de gjør søk på nett, og det er derfor enda viktigere enn før å sørge for at nettsiden er brukervennlig og tilpasset mobil. Dersom nettsiden din laster inn tregt kan dette føre til at besøkende mister tålmodigheten, og forlater siden. Google har selv funnet ut i undersøkelser, at 32% forlater siden om den bruker 3 sekunder på å laste inn, og 90% forlater om den bruker 5 sekunder. Derfor er det svært viktig at nettstedet laster raskt.
Det finnes flere tekniske ting søkemotorer ser på når de skal rangere en nettside. Våre SEO-konsulenter bruker flere verktøy til å analysere det tekniske på nettsiden, og vil gjennom innsikt og analyse kunne komme med grep som vil forbedre nettsiden teknisk.
Les mer om hva Teknisk SEO er her.
Når vi har definert riktige søkeord å jobbe mot, starter jobben med å få gode rangeringer på disse. Man må sørge for at nettsiden har gode landingssider knyttet til ordene man optimaliserer mot, som en produktkategori-side for et produkt flere søker etter. Her er det flere ting vi ser på. Basert på innsikt fra analyser, produserer vi innhold til landingssider som gir målgruppen din svar på det de lurer på. På toppen av dette, sørger vi for at alt det grunnleggende som metatitler, metabeskrivelser, tittelstruktur (H1, H2, H3 osv), ALT-tekster på bilder og schema er på plass.
Les mer om hva On-Page SEO er her.
En viktig rangeringsfaktor for søkemotorer som Google, er E-A-T. Google bruker E-A-T til å vurdere om nettsider og aktører har gode hensikter for sitt publikum, eller dårlige. Å fremstå troverdig og tillitsfull er svært viktig ikke bare for å skape tillit hos dine potensielle kunder, men også for å vise Google at nettsiden er til å stole på. Dette bidrar til høyere plasseringer på søkeord, da Google er svært opptatt av å vise de beste søkeresultatene øverst. Dette er noe vi i Creative ser på når vi skal gjøre søkemotoroptimalisering for nettsider.
Google har i nyere tid fokusert mer på “Ekspertise” som den ekstra E’en i E-E-A-T står for. Google verdsetter her ekspertise og erfaring om et emne når det blir skrevet om. Dette er spesielt viktig for informasjonsbasert innhold, for eksempel en landingsside med mye informasjon knyttet til en tjeneste man tilbyr. Her må man bevise ovenfor Google at man har lang erfaring med emnet.
Når nettsiden er optimalisert, med gode landingssider og innhold til disse, er det neste naturlige steget å skrive blogginnlegg eller artikler om temaer relevant til det du ønsker å rangere på. Svært ofte er det ikke nok å kun ha en god landingsside for å rangere høyt på de beste søkeordene. Man trenger også innhold som dekker flere områder og undertemaer knyttet til det man har som “hovedfokus” å rangere på, og her er blogging/artikler den perfekte måten å få til dette på. Se på det som den lille ekstra “boosten” for å kunne rangere bedre på hovedsøkeordene, hvis det blir gjort riktig.
I søkeordsanalysen, finner våre SEO-konsulenter støtteord som vi ønsker å rangere på gjennom blogginnlegg, som er relevant for hovedtemaet. På denne måten vil man ha mulighet til å være synlig på flere relevante søkeord, samtidig som man ved å legge opp artiklene eller blogginnleggende riktig vil kunne øke plasseringene på hovedsøkeordene.
Deling av artikler og innhold gjennom ulike SoMe kanaler er også viktig. Dette bidrar til få lenker til nettsiden, men også ekstra trafikk inn på siden, som er en viktig rangeringsfaktor for søkemotorer.