Hva er en SEO-analyse?
En SEO-analyse er en evaluering og analyse av et nettsteds nåværende organiske synlighet og prestasjon i søkemotorene. Målet med SEO-analysen er å definere hva som må forbedres av både det tekniske og innhold på nettstedet. Analysen skal kunne gi deg som mottaker en god og komplett oversikt over hva som må tas tak i for økt organisk synlighet.
Søkemotoroptimalisering (SEO) er noe av det viktigste man kan gjøre på en nettside for økt synlighet og trafikk. Ofte blir SEO satt i skyggen av andre digitale markedsføringskanaler som betalt annonsering, da disse skaper trafikk umiddelbart, mens SEO er et mer langsiktig arbeid. Vi ser derimot at nettsider som ser viktigheten av SEO-arbeidet, kan få 2/3 av trafikken sin gjennom SEO. Ofte er denne trafikken mer relevant enn betalt annonsering, som gir høyere konverteringgrad.
Er du usikker på om nettstedet ditt dukker opp på søk knyttet til produktene eller tjenestene du tilbyr? En SEO-analyse fra Creative Heads vil gi deg verdifull innsikt i nettopp hvorfor dine konkurrenter rangerer over deg i resultatfeltet på søkemotorer som Google, samt konkrete tiltak til hvordan nettstedets SEO kan forbedres.
Hvorfor er SEO viktig?
I dag søker omtrent 90% av verden på nett når de er ute etter informasjon. Det er helt avgjørende at nettstedet ditt blir sett av målgruppen din i søkemotorer som Google om du ønsker at de skal kjøpe dine produkter eller tjenester.
Man ser ofte at det er vanskelig å få tjent inn kostnadene en bruker på digital annonsering. Dette problemet forsvinner helt med SEO, da man kun betaler for tiden det eventuelt tar å optimalisere nettsiden. I tillegg, forsvinner ikke synligheten når man stopper den digitale annonseringen.
Les mer om hva søkemotoroptimalisering (SEO) er her.
Innhold
Hva består en SEO-analyse av?
En SEO-analyse består av flere komponenter, som Teknisk SEO, On-page SEO, søkeords- og konkurrentanalyse og innholdsanalyse for å nevne noen. Vi ramser opp de ulike punktene vi ser på i våre SEO-analyser.
Her definerer vi bakgrunnen og målet for analysen. Hva ønsker du som kunde å oppnå med analysen, og med SEO-arbeidet?
Her ser vi på nettstedets SEO-status slik det er i dag. Presterer nettsiden din slik du ønsker? Er du godt synlig på de produktene eller tjenestene du tilbyr, eller ligger konkurrentene over deg?
Hvilke søkeord er det kundene dine faktisk søker etter når de ønsker å kjøpe dine produkter eller tjenester? Her finner vi gode søkeord som gir god og konverterende trafikk inn til nettsiden, samtidig som man unngår den aller tøffeste konkurransen fra de største aktørene.
I tillegg, ser vi på hva konkurrentene dine har gjort for å havne over deg på Google, og hva som skal til for at nettsiden din skal rangere over konkurrentene.
Hvordan er den tekniske statusen på nettsiden i dag? Oppfyller nettstedet ditt de kravene som stilles av søkemotorene for en rask, brukervennlig og konverterende nettside? Teknisk SEO er ofte mer komplisert å arbeide med enn andre SEO-tiltak.
Du kan lese mer om hva Teknisk SEO er her.
On-page SEO omfatter de synlige elementene på nettsiden og optimaliseringen av disse. Er de mest grunnleggende tiltakene på plass på nettsiden din, som riktig tittelstruktur, metatitler og metabeskrivelser og alternative tekster på bilder?
Du kan lese mer om hva On-page SEO er her.
Her analyserer vi det nåværende innholdet på nettsiden. Innhold er den største og viktigste rangeringsfaktoren hos Google, og det er spesielt viktig at innholdet er skrevet på en god, konsis måte. Et godt innhold, besvarer alt det besøkende lurer på, slik at du unngår at de må inn på konkurrentenes nettsider for å finne svar.
Hvor sterkt er domenet ditt sammenlignet med dine konkurrenters domener? Desto høyere domeneautoritet domenet ditt har, desto enklere vil det være å gode organiske plasseringer på søkeord.
Backlinks er den viktigste påvirkningen til domeneautoritet. Backlinks er eksterne lenker fra andre nettsteder, som lenker inn til ditt nettstedet.
Basert på funnene i SEO-analysen, kommer vi med en målrettet og konkret tiltaktsplan og anbefaling for hvordan du kan forbedre den organiske synligheten til nettstedet ditt.
I tillegg til å analysere nåværende innhold på nettsiden, kommer vi her med innholdsforslag til hva som bør skrives av innhold for å sikre god SEO. Disse funnene er basert på søkeords- og konkurrentanalysen over.
Utforsk hva som skal til for bedre synlighet i søkemotorene med vår SEO-analyse
Med en SEO-analyse fra Creative Heads, får du en god oversikt over nåværende status på hvordan nettsiden din rangerer for SEO. Vår SEO-analyse tilpasses dine mål, og kommer med anbefalinger til videre tiltak.
Vi i Creative har hjulpet flere bedrifter med å forbedre deres synlighet organisk gjennom SEO. Som det ledende fullservice-markedsføringsbyrået på Romeriket, gir våre SEO-eksperter deg en komplett oversikt over hva som skal til for at du utrangerer konkurrentene dine med våre SEO-analyser.
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å oppnå bedre synlighet gjennom SEO.
Bestill en SEO-analyse av nettstedet ditt!
Bestill en utfyllende SEO-analyse av nettsiden din – fyll in skjemaet, så hører du fra oss!