Creativeheads

On-page, off-page og teknisk SEO – hva er forskjellen?    

Søkemotoroptimalisering er et omfattende område som består av mange ulike metoder og begreper. I denne artikkelen går vi gjennom det du bør vite om tre viktige deler av søkemotoroptimalisering: on-page, off-page og teknisk SEO.  

Skjerm som viser innhold på nettside som en del av on-page SEO

Men først en oppfriskning: hva er søkemotoroptimalisering?

SEO står for Search Engine Optimization, og heter på norsk søkemotoroptimalisering. Dette er en disiplin innen digital markedsføring som innebærer å benytte ulike metoder for å forbedre nettsiders organiske rangeringer i søkemotorene. Google er uten tvil den mest brukte søkemotoren, så mange SEO-tiltak retter seg mot å få de høye plasseringene her. Det er likevel viktig å vite at det også finnes andre store aktører, som Bing og Baidu.

En stor del av SEO omhandler elementer som er «on-page» – altså inne på selve nettsiden. Det mange kanskje ikke er klare over er at en minst like viktig faktor for rangering er såkalte «off-page»-signaler. I tillegg er det viktig at det tekniske fungerer optimalt, slik at søkeroboten får crawlet siden best mulig og besøkende får en positiv brukeropplevelse. Les mer om hva søkemotoroptimalisering er her.

Skjønner du lite av hva vi snakker om? Null stress! Vi i Creative Heads kan ta oss av søkemotoroptimalisering for din nettside. Les mer om våre SEO-tjenester her.

On-page SEO

On-page eller on-site SEO handler om innholdet på hver av sidene dine. Her jobber vi altså ikke på domenenivå, men på sidenivå.

Såfremt du ikke har lagt inn en noindex metatag, eller nettsiden din er for stor til at alt kan crawles, vil søkeroboten sannsynligvis skanne gjennom det du har av landingssider, tjenestesider eller produktsider. Roboten ser på hvordan disse er bygget opp – både når det kommer til bakenforliggende struktur og innhold som tekst, bilder og mer. Dette er noe av det som er avgjørende for hvordan enkeltsidene vil plasseres i søkeresultatene.

Her går vi gjennom noen av elementene Google ser på. Les mer om hva On-Page SEO er her.

URL

Øverst i nettleseren finner du URL-feltet. URL-en (eller lenken) består av flere deler og kan ha ulik lengde, avhengig av nettstedets oppbygging.

Til hver enkeltside har du mulighet til å velge hva den siste delen av URL-en skal være. Et godt tips er å velge en URL som samsvarer med nettsidens tittel. Hvis tittelen er «søkemotoroptimalisering», er det viktig at ordet inkluderes i permalinken – for eksempel www.creativeheads.no/
sokemotoroptimalisering.

Innhold på siden

Det anbefales at siden inneholder ulike elementer, som tekst, bilder, og gjerne video. Andre elementer som kan være aktuelle er for eksempel skjema (som kontaktskjema eller påmeldingsskjema), kart og Google-anmeldelser.

Fokuset for innholdet på siden bør alltid være kvalitet, kvalitet, kvalitet! Sørg for å tilby dine besøkende unikt innhold som gir dem verdi. En landingsside som er søkemotoroptimalisert og har godt innhold vil få høyere kvalitetspoeng av Google, noe som igjen vil kunne bidra til forbedret rangering.

OBS: Unngå duplikat! Å kopiere innhold og tekst fra andre sider kan ha negativ innvirkning på rangering av nettsiden. Google leser alt innhold og vet hvilke sider som publiserte innholdet først. Unikt innhold vil sørge for at du rangerer høyere, mens duplikat dytter deg ned i søkeresultatene.

Heading tags

En side har gjerne mye innhold – og selv om søkemotorene stadig blir smartere er det viktig å hjelpe dem med å forstå hva som er det viktigste innholdet. Når søkemotoren vet hvilket innhold den skal prioritere, kan den rangere siden høyt i relevante søk, og dermed bedre hjelpe søkere med å finne det de er på jakt etter.

For å muliggjøre dette benytter vi header-tagger. Disse er rangert etter viktighet, der H1 er de viktigste overskriftene. H2 er litt mindre viktige, etterfulgt av H3, H4 og så videre.

I og med at Google hele tiden optimaliserer sine algoritmer for å gi den beste brukeropplevelsen, er dette et punkt som er viktig å prioritere!

Metadata

Metadata er viktig for at Google og besøkende skal forstå innholdet på siden. Metadata består av flere komponenter, og du bør sørge for å fylle inn så mye som mulig.

Legg inn en unik tittel og metabeskrivelse for hver side. Tittelen vises både i søkeresultatet og i fanen i nettleseren. Også metabeskrivelse er synlig i søkeresultatet, men denne vises ikke inne på selve nettsiden. Det er viktig å være klar over at Google i noen tilfeller kan velge å vise en annen metabeskrivelse enn den du legger inn, men vi anbefaler likevel at du legger inn en god tekst.

Sørg også for å hjelpe Google med å forstå hva som vises på bildene på siden. Bildetitler og alt-tekst er ikke synlig inne på nettsiden, men beskriver innholdet i bildene. Tittel som «img 2931.jpg» sier ingenting om bildet, mens en tittel som «creativeheads_logo.jpg» er mer beskrivende. Dette er viktig av flere grunner:

  • Alt-tekst på bilder kan gi synlighet i Googles bildesøk, som ofte benyttes til å finne relevante produkter og tjenester.

  • For brukere som ikke kan se det visuelle innholdet, hjelper dette fordi de får innholdet opplest.

  • I tillegg til SEO er dette en viktig del av universell utforming.

Husk også metadata dersom du har videoer på siden! Hvis videoene er lastet opp i Youtube, Vimeo eller andre videotjenester, er det viktig at metadata utfylles her. Søkemotorer vil da se relevans mellom videoene og landingssidene de blir benyttet på, som igjen vil kunne bidra til forbedret organisk rangering.

Teknisk SEO

Teknisk søkemotoroptimalisering handler om den tekniske oppbyggingen av nettsiden. Her snakker vi om alt som omhandler siden, men som ikke er knyttet til innhold. Med det tekniske på plass, gir du Google signaler om at nettsiden din er trygg, relevant og gir en god brukeropplevelse.

Domene, sikkerhetssertifikat og nettstedets hastighet er tre av de tekniske aspektene som er viktige for søkemotoren.

Domene

Valg av domene kan ha innvirkning på hvordan nettsiden rangerer. Hvis du lurer på om du skal velge et .no- eller .com-domene, er det viktig å basere dette på hvor markedet ditt er. Søkemotorene har nemlig fokus på å vise relevant informasjon basert på hvor søkeren befinner seg!

Er markedet i hovedsak lokalisert i Norge, anbefales det derfor å benytte .no. Hvis markedet er i USA, er det .com som vil gi best organisk rangering. 

Nettstedshastighet

Du bør sørge for å ha en rask nettside for å sikre en god brukeropplevelse. Er nettsiden din treg, kan det ende med at frustrerte brukere klikker seg ut av den før den rekker å laste inn.

Hastigheten på nettsiden avhenger blant annet av størrelsen på elementene du har på den. Et godt tips er å komprimere bildene slik at størrelsen på filen blir mindre og siden trolig laster raskere. Dette kan gjøres på flere måter:

  • I Photoshop ved å eksportere for web med optimaliserte innstillinger.

  • Du kan også bruke verktøy på nett, som https://tinyjpg.com.

  • I WordPress kan tredjeparts plugins som Imagify og Smush benyttes.

Sikkerhetssertifikat

SSL-sertifikat er også et viktig element i en SEO-optimalisert nettside. Det er viktig å ikke overse dette! Nettsider som kun har http:// og ikke https:// vil nemlig få betegnelsen «ikke sikker». Slike sider får lavere prioritering i søkemotorer som Google.

Her kan du lese mer om hvorfor SSL-sertifikat er viktig.

Bilde av to skjermer som viser teknisk rapport for en nettside

Off-page SEO

Når vi snakker om off-page eller off-site SEO, så handler dette om faktorer som ligger utenfor nettsiden din. Du kan (og bør) jobbe med disse eksterne signalene, blant annet fordi de bidrar til å vise Google at siden din bør regnes som en autoritet.

Såkalte «backlinks» og omtaler i sosiale medier er to viktige aspekter her.

Inngående lenker (backlinks)

Google legger merke til lenker som kommer fra andre nettsider. Dersom andre lenker til din side, overføres noe av den andre aktørens autoritet til deg – men ikke alle lenker er like mye verdt.

Dette er noe av det som avgjør hvorvidt en lenke er god:

  • Google mener at alle lenker bør være fortjent, og ikke betales for på noen måte.

  • Jo bedre autoritet det er på siden den inngående lenken kommer fra, desto høyere verdi er det på lenken. Og desto mer vil dette kunne påvirke din egen autoritet positivt.

  • Søkemotoren registrerer hvor lenkene kommer fra og leter etter relevans til siden den peker på. Hvis linken kommer fra en side som handler om biler og peker til en side som handler om kattemat, vil linken bli svakere enn om den peker til en side som handler om bil.

  • Lenkens plassering: ligger den for eksempel i footeren, er den mindre verdt enn om den ligger midt i teksten.

Sosiale medier

Det hersker uenighet om hvordan sosiale medier spiller inn på SEO. Lenker i sosiale medier er klassifisert som «nofollow» og påvirker dermed ikke nettsiders autoritet direkte.

Mye tyder likevel på at omtaler i sosiale medier kan ha flere indirekte fordeler, som for eksempel:

  • Google-robotene crawler alle lenker – også de i sosiale medier. Jo flere som lenker til din nettside, desto flere sjanser har Google til å oppdage oppdateringer du gjør på siden din.

  • Google ser på omtaler og kontekst. Dersom mange snakker positivt om deg på nettet, kan dette gi søkemotoren et signal om at du er en viktig aktør.

Ønsker du hjelp med SEO på nettsiden din?

Vi har full forståelse for at on-page, off-page, teknisk SEO og søkemotoroptimalisering generelt kan virke helt gresk for mange. Men vi i Creative Heads har heldigvis flinke folk som kan dette!

Vi står klare til å hjelpe deg med alt innen SEO – ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat med en av våre rådgivere.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev