Creativeheads

Digital merkevare og merkevarebygging

Hvordan jobbe med digital merkevarebygging

Det har aldri før vært så viktig for bedrifter å være synlig på digitale flater. Men hvordan ser egentlig merkevarebygging ut på nett? Hva inngår i en tilstedeværelse på Facebook, eller LinkedIn, eller TikTok? Merkevarene våre er ikke lenger bare logoer eller reklamer, det er kundens personlige forhold til din bedrift, og hvor godt de føler at de kjenner dere.    

Hva er merkevarebygging?

Merkevarebygging er prosessen hvor bedrifter former en identitet, verdier og et omdømme som man kommuniserer ut til målgruppene sine. I denne artikkelen vil vi utforske hva som gjør en merkevare sterk, og hvordan du bør gå fram i egen merkevarebygging.

1. Finn din online identitet

Fundamentet i en merkevare er identitet og personlighet. Hva er «stemmen» til bedriften din? Hvem snakker du til? Og hva ønsker du at kunder skal sitte igjen med etter et digitalt «møte med deg»?

For å utvikle en identitet kan man starte med å tenke over: 

    • Bedriftens kjerneverdier. Det som ligger til grunn i verdiene hos en bedrift er det som skinner raskest gjennom til forbrukerne. Introduser deg genuint og legg fokuset hvor du selv føler er riktig for din merkevare. 
 
    • Målgruppe. Man treffer ulike aldersgrupper på LinkedIn, Facebook, Instagram og Tiktok. Noen vil helst møte deg på nett, og andre i butikk. Noen ser det meste av sitt digitale innhold på telefon, og andre på PC. Å velge en målgruppe gjør det lettere for deg å nå de du ønsker, og tilpasse innholdet ditt deretter. 
 
    • Styrker og salgspunkter. Velg å fokusere på hva din bedrift kan best. Vis hva som skiller deg fra konkurrentene, hvorfor din bedrift er det riktige valget, og hvilke fordeler kunden får av å komme til deg.
 

Publiser innhold som viser fram bedriftens personlighet og styrker, og oppfordre gjerne ditt publikum til å engasjere seg med det du legger ut. En bedrift som jevnlig snakker med og hører på sitt publikum skaper en enda sterkere digital merkevare. 

Innhold

Fagansvarlig:

Marius Dahl Rådgiver Creative

Marius - Partner / Strategisk Rådgiver

2. Velg riktige digitale kanaler

En fordel med å leve i dagens digitale samfunn er at absolutt alle kan være til stede på nett, og alle kan motta det du markedsfører. Digitale kanaler er med på å gjøre deg til en kjent og trygg merkevare som forbrukerne ønsker å komme tilbake til igjen og igjen.

Når du utvikler dine digitale kanaler er det viktig å tenke på flere ting: 

    • Nettside. Nettsiden er bedriftens helt egne plattform. Det er verdt å bruke tid på å få nettsiden til å «føles ut som bedriften», og være lett å navigere seg gjennom for både eldre og yngre. Det burde være enkelt og hyggelig å besøke din nettside. Informasjon om dine verdier, dine tjenester og din kontaktinfo bør også være lett tilgjengelig. Husk å tilpasse nettsiden til både PC og mobil!

    • Sosiale Medier. Din bedrift kan være tilgjengelig på titalls sosiale medier plattformer. Facebook, Instagram, Tiktok, X, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, og mange flere. Dette gir uendelige muligheter til å nå mennesker som du ønsker skal kjenne til din merkevare. Velg plattformene som treffer din ønskede målgruppe, og som du føler fanger identiteten din best. 

Publiser innhold som viser fram bedriftens personlighet og styrker, og oppfordre gjerne ditt publikum til å engasjere seg med det du legger ut. En bedrift som jevnlig snakker med og hører på sitt publikum skaper en enda sterkere digital merkevare. 

sosiale medier merkevarebygging

3. Lær om og anvend SEO & SEM

Med nytt innhold som produseres overalt på nett hver dag er det viktig at ditt ønskede publikum finner deg, raskt og uten problemer. Eller kanskje at ditt innhold finner ditt publikum! «Søkemotoroptimalisering» er nyttige online verktøy som brukes for å finne den beste og raskeste veien mellom deg og dine kunder.

 

    • SEO er kort for «search engine optimization» og handler om å optimalisere innholdet ditt ved hjelp av nøkkelord, hashtags, overskrifter og strukturen på nettsiden din som gjør innholdet ditt lett å søke etter og finne på nett. 
 
    • SEM er kort for «search engine marketing» og handler om å markedsføre og promotere innholdet ditt på nett, gjerne gjennom betalte tjenester. SEM kartlegger målgruppene dine og markedsfører direkte til de du velger. Dette kan være aldersgrupper, folk som bor i spesifikke geografiske områder, eller personer med spesifikke interesser, for eksempel.
 
Ved å ta i bruk både organisk og betalt markedsføring lager du et bedre grunnlag for dine kunder å finne deg, og bli kjent med din merkevare. Creative Heads tilbyr også SEO-analyse som tilpasses dine mål, og kommer med anbefalinger til videre tiltak.
 
 
  •  

4. Analyser ditt innhold

Etter å ha brukt ressurser på å være til stede på nett er det viktig å finne ut hva som har fungert, og hva som kanskje må endres på. Google Analytics, Meta Business Suite, LinkedIn Marketing Solutions og mange andre sider tilbyr analyser av dine digitale kanaler. 

Disse analysene kan fortelle deg hvor mange som har klikket seg inn på en annonse du har brukt penger på, hvor mange som kommenterer på dine innlegg jevnlig eller hva som er dine beste og verste publiseringer. Verktøyene vil hjelpe deg å forstå hva forbrukere ønsker å se mer av, og hvilken del av din bedrift de engasjerer seg mest med. 

På denne måten kan du over tid danne deg håndfaste strategier, og utvikle en sterk og stabil merkevare som når dine kunder hver gang!

La oss hjelpe deg med din merkevarebygging!

Vi i Creative har hjulpet flere bedrifter med å forbedre deres merkevarer og synlighet på nett. 

Som det ledende fullservice-markedsføringsbyrået på Romeriket, hjelper våre rådgivere og digitale eksperter deg med alt fra merkevarebygging og markedsførende tekster og filmer, til analyser av dine plattformer, utvikling av nettsider, SoMe rådgivning, og mye mer! 

Kontakt oss for et uforpliktende møte!

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev