Creativeheads

8 tips til å skrive gode bloggartikler

Gode bloggartikler er en fantastisk måte å engasjere målgruppen din på, og bidrar til å skaffe deg varme leads til bedriften din. Utfordringen er å nå ut i et mylder av annet digitalt innhold. Her får du åtte tips til hvordan du tar bloggartiklene dine til nye høyder og skaper engasjement.

Kvinne som skriver på tastatur

1. Husk at du skriver for mennesker, ikke maskiner

Det viktigste du gjør er å skrive en bloggartikkel som er bygget opp slik at folk ønsker å lese den ferdig. Godt innhold kommer først, og du har tapt hvis du mister leserne på veien. Skriv på en måte som folk forstår. Hold avsnittene korte og pass på å ha luft mellom dem. I vår digitale tidsalder konsumeres innhold i store mengder hver dag, og du må konkurrere mot lav konsentrasjon.

Likevel — godt innhold går hånd i hånd med søkemotoroptimalisering. Innholdet må også være SEO-vennlig for at folk skal finne den i søkemotorene i utgangspunktet. Noen grep er derfor viktige å ta for at artikkelen lett skal forstås av søkemotorene, og dermed bli synlig for brukerne. Dette er for eksempel bruk av søkeord, riktige overskriftstyper og en interessant metabeskrivelse til søkemotorene. Fallgruven er å glemme god tekststruktur, grammatikk og setningsoppbygning, som er sånt mennesker liker.

2. Pirr nysgjerrigheten med gode overskifter

Det er overskriften som skal trekke publikum mot artikkelen din, og den skal gjøre det til tross for høy konkurranse i søkemotorene. Vær spesifikk i overskriften og bruk gjerne tall hvis det er relevant, som vi gjør i denne artikkelen. Unngå også svulstige fyllord som tar oppmerksomheten bort fra det du egentlig deler. Hva med å for eksempel forme overskriften som et spørsmål eller tilby en fremgangsmåte? Pirr nysgjerrigheten ved å dele akkurat så mye at folk ønsker å lese videre, men uten å avsløre poenget ditt.

3. Optimaliser teksten rundt de rette søkeordene

Artikkelen din må inneholde noen søkeord som gjør at folk skjønner at de har funnet en relevant artikkel til de du lurer på, for eksempel “bloggartikkel”. Inkluder søkeordet ditt i overskriften og bruk det noen ganger i løpet av artikkelen, helst tidlig i teksten. Pass for all del på å ikke putte det inn overalt i håp om å forbedre rangeringen. Bruker du det for mange ganger, vil Google vurdere artikkelsiden som tvilsom og gi den en lavere rangering. Bruk søkeordet der det  faller seg naturlig. Hvor mange ganger er opp til deg.

4. Skriv bloggartikler om relevante emner

ordi bloggartikler skal skape engasjement blant ditt publikum, er det viktig at du skriver om ting som er knyttet til det bedriften din tilbyr. Vær kreativ og tilby nye innfallsvinkler, men hold deg til det som vil skape verdi for dine potensielle og eksisterende kunder. Når du gjør det, vil du over tid etablere deg som en ekspert på ditt felt. Det gir deg tyngde i konkurranse med andre, og søkemotorene belønner sider med høy autoritet med bedre rangering.

5. Skriv bloggartikler om ting du vet engasjerer publikumet ditt

Foruten å holde deg til relevante emner, er det svært viktig å skrive om ting som du vet kommer til å engasjere publikumet ditt. Det gjelder å forstå målgruppen. Ta en titt på kommentarfelter, kundehenvendelser og plattformene dine på sosiale medier. Hva skaper høyt engasjement, og hva er det folk pleier å spørre om? Er det noen ting som til stadighet kommer opp i kundemøter? Ta utgangspunkt i disse emnene og skriv bloggartikler som gir svar på det mange lurer på (og som ofte søkes på i søkemotorene). Det skaper engasjement!

6. Tilby verdifullt innhold – helt gratis

Selv om det er fristende å benytte enhver anledning til å selge inn hvorfor potensielle kunder bør velge akkurat deg, skal du styre unna dette når du skriver bloggartikler. Når folk velger å bruke sin dyrebare tid på innhold du har laget, skal du belønne dem ved å gi bort innholdet gratis og uten forpliktelser. Med andre ord: Gi før du spør.

Bloggen din skal støtte opp om kjernevirksomheten din, men den er ikke en annonseplass. Gi publikum verdiskapende innhold som opplyser og hjelper. Det skaper tillit og gjør at de ønsker å oppsøke deg igjen, og senere vil de kanskje ønske å betale for tjenesten eller produktet ditt.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

7. Vær autentisk

For at leserne skal ønske å bruke tiden sin på akkurat deg, må du gi dem noe som føles autentisk. Folk styrer unna falskhet, så ikke vær redd for å dele personlige anekdoter som fargelegger budskapet ditt.

Autentisitet handler også om å være konsekvent. Det betyr ikke at du må være like personlig hele tiden, men at du leverer et helhetlig budskap over tid. Hvis folk føler at de kommer nærmere deg og din bedrift ved å lese bloggen din, er sjansene større for at de respekterer deg og kommer tilbake for å lese mer.

Tenk på det som en tekstprofil. Hvordan ønsker du at din bedrift skal uttrykke seg språklig? På samme måte som at en grafisk profil gir et helhetlig uttrykk på den visuelle delen av merkevaren din, vil et konsekvent budskap i bloggen fremme en følelse av autentisitet og kvalitet som styrker omdømmet ditt.

8. Oppfordre til handling

Gode bloggartikler = verdiskapende bloggartikler. For å være verdiskapende må artikkelen din gi leserne noe de kan ta med seg videre. Den må ha nytteverdi. Artikler som oppfordrer leserne til handling og som forteller dem hvordan de skal gjøre noe for å få bedre resultater, har ofte stor nytteverdi.

Gi leserne tro på at de selv kan forbedre virksomheten og skriv lettfattelig om noe du er god på, men som mange synes er komplisert. Når du bryter det ned til forståelig innhold som leserne kan bruke til å løfte sin egen bedrift, blir det ofte svært godt mottatt.

Lykke til med skrivingen!

Sulten på mer kunnskap? Les også vår artikkel med 10 tips til godt innhold på nett.

Meld deg på vårt nyhetsbrev