Creativeheads

Visuell profil

En visuell profil avgjør hvordan merkevaren din fremstår for omverdenen. Den visuelle profilen er også et nyttig verktøy i all kommunikasjon. Våre kreative hoder hjelper deg gjerne med å utforme en skreddersydd visuell profil til din bedrift!

Trenger din bedrift en visuell profil?

Alle bedrifter vil ha god nytte av en visuell profil! Med denne får du nemlig et godt grunnlag for å styrke din merkevare. I tillegg gjør det jobben din enklere når du skal kommunisere med kunder, samarbeidspartnere og egne ansatte.

Creative Heads har bred erfaring med å utarbeide visuell profil for bedrifter. Vi blir kjent med deg og din bedrift, før vi setter sammen en profil som reflekterer virksomhetens identitet.

Som med det meste annet her i livet, har man ulike behov når det kommer til visuell identitet. Derfor lager vi en en visuell profil som gir deg akkurat det du trenger!

Hva er en visuell profil?

En god visuell profil viser frem hvem du er til omverdenen. Den består av elementer som logo, farger, fonter – og mye mer. Til sammen skaper disse komponentene et helhetlig bilde av din merkevare.

Elementer som kan inngå i en visuell profil er:

Logo

Fargepalett

Fotostil

Fonter

Ikoner

Animasjoner

Ordlyd

Mer enn en logo

Mange tenker nok først og fremst på logo når det er snakk om visuelle elementer. Men en logo er ikke nok i seg selv dersom du ønsker å skape en helhetlig merkevare. Hvis du tenker over det, så er det ikke kun logoen som gjør Apple til et merke vi kjenner godt. Det er det elegante fargepalettet, den enkle og rene produktemballasjen og de stilrene annonsene man ser på internett.

Når en visuell profil skal utarbeides, er det viktig at alle elementer passer sammen. En helhetlig visuell identitet bidrar til å skape en sterk merkevare som er gjenkjennbar. Målet er at kunden umiddelbart skal vite hvem de har med å gjøre.

Gjør arbeidet ditt enklere

Når du først har fått en helhetlig visuell identitet; husk å bruke den aktivt! I all kommunikasjon, på alle plattformer. Helst skal den visuelle profilen gjøre arbeidet ditt enklere ved å fungere som en guide for kommunikasjon. Sånn at du slipper å finne opp kruttet hver gang!

Det visuelle vekker assosiasjoner

Vi mennesker er svært opptatt av visuelle inntrykk. Visuelle elementer fanger oppmerksomheten og vekker nysgjerrigheten vår. Ubevisst sorterer vi det vi tar inn, og plasserer det i ulike kategorier ut fra hvilket inntrykk vi sitter igjen med. Dersom man kommer over en plakat som er proppet full av sterke farger, spøkefulle utsagn og bilder av superenergiske mennesker, så vil de færreste tenke at denne hører til et spahotell, advokatfirma eller brudesalong. Dermed kan man gå glipp av potensielle kunder som rett og slett ikke forstår at du tilbyr produktene eller tjenestene de trenger. Du får mye gratis dersom din visuelle profil appellerer til den målgruppen du ønsker å nå ut til og forteller noe om hvilken kategori du opererer i.

Føler du deg litt vågal og ønsker å ta en annen tilnærming til dette, så er det jo også mulig å angripe det fra motsatt ende; du kan starte med å utforme en kul visuell profil, og deretter jobbe for å få kunden til å forbinde disse elementene med din virksomhet. For noen år siden var det vel knapt noen som forbandt knallrosa t-skjorter med levering av ferdigmat – men sånn har det altså blitt! Her kan man oppnå store fordeler dersom man legger ekstra innsats i arbeidet, men ved å gjøre dette går du altså glipp av synergieffektene som kan oppnås ved å spille på kundenes eksisterende assosiasjonsnettverk.

Ønsker du å styrke din merkevare?

Vi hjelper deg med å få en tydelig firmaprofil og produsere innhold som skaper verdi for deg og dine kunder.

Meld deg på vårt nyhetsbrev