Full oversikt over din kommunikasjon
En kommunikasjonsplan er en konkret oversikt over dine planlagte markedsaktiviteter for en viss periode. Den kan for eksempel vise:
● Hvilket budskap som skal kommuniseres
● Tidspunktet dette skal skje
● Målgruppen for budskapet
● Hvilken kanal som skal benyttes
● Mål for kommunikasjonstiltaket
Når det gjelder hva kommunikasjonsplanen skal inneholde, finnes det ikke noe fasitsvar – men jo mer detaljert planen er, desto enklere blir det for deg senere! Man bør kartlegge hvilke tiltak som sannsynligvis vil gi ønsket effekt, og sørge for å inkludere disse.
Det kan imidlertid være lett å la seg rive med når man skal utforme en kommunikasjonsplan. Det finnes jo så mange spennende kanaler, formater og budskap! Men noe som er viktig å ha i bakhodet i denne prosessen, er at planen bør være gjennomførbar. Tenk over hvilke ressurser og hvor mye tid du har til rådighet. Ofte kan selv små tiltak ha stor effekt.