Creativeheads

Kan vi ikke bare lage en film?

– Hvordan skal vi kommunisere det vi ønsker kundene våre skal vite om oss, om våre tjenester og produkter?
– Hvordan skal vi kommunisere at vi er litt bedre enn våre konkurrenter?
– Hvordan skal vi kommunisere oss i mellom internt i bedriften?

Vi har alle blitt enige om hvilke verdier vår virksomhet skal ha, vi er enige om hva som er viktig i vårt arbeidsmiljø, måten vi møter kundene våre på og hvordan vi tar imot nye ansatte.

Det holdes mange ledermøter, avdelingsmøter og interne workshops med disse problemstillingene som tema. Intern kommunikasjon, opplæring av nyansatte, bedre kundeservice og mer effektiv markedsføring. Etter mange velmente og finurlige forslag og ideer, er det gjerne én i rekka langs et møtebord som ytrer denne setningen; “Kan vi ikke lage en film?”

En film som på en visuell og underholdene måte viser verden våre verdier og hva vi står for?

En film som hjelper våre kunder og lettere bruke våre tjenester eller produkter? En film som alle våre nyansatte kan se for å bli satt inn i sine rutiner og arbeidsoppgaver? En film som får frem hvem vi er, ikke bare hva vi er?

Vi tror du skjønner tegninga nå. Ja det kan absolutt lages en film for det aller meste som skal kommuniseres både ut til markedet og internt på din arbeidsplass.

Veldig mange snakker i dag om innhold. Vi må ha bedre og mer kreativt innhold har du sikkert hørt noen si, eller kanskje du selv har sagt det på et av de mange møtene du har vært med på. Godt innhold kan sammenlignes med å stå foran smågodthylla i butikken, hvor du som ansvarlig leder står med en rosa liten spade i ene hånden og en stor tom godtepose i den andre. Hva slags innhold skal nettopp din godtepose få?

Kollasj som viser filmproduksjon på ulike lokasjoner med Creative
Jeg jobber i Creative Heads, noe som egentlig best kan sammenlignes med nettopp den godtehylla du står foran. Creative Heads er en sammensetning av fagfelt som fullt og helt kan fylle ditt behov for innhold og markedsføring på alt fra nettsider, sosiale medier,
og arrangement, til annonsering og reklame på både trykte og nettbaserte arenaer.

Min jobb i Creative Heads er å skape det som alltid burde ende opp sammen med resten av godbitene i din godtepose, nemlig innhold og reklame i form av film. Uansett hva ditt behov er innen kommunikasjon og markedsføring, vil det alltid finnes en person på det interne møtet som tenker; Kan vi ikke lage en film om dette? Og jo han eller hun har helt rett mener vi.

Vi har laget filmer til mange forskjellige formål gjennom årenes løp. Og våre kunder er alt fra små bedrifter som vil skille seg ut, til de store organisasjonene som har mange de må nå ut til med viktig informasjon.
 
En av disse er for eksempel Norsk Landbruksrådgivning(NLR). For litt over ett år siden fikk jeg en e-post fra nettopp en av de med ideen om å lage en film. Dette ble starten på en spennende reise for både NLR og oss i Creative Heads. Oppdragene har gått ut på å lage filmer innenfor forskjellige omåder innen Norsk landbruk, for å øke bevisstheten rundt sikkerhet og bærekraft.

Utfordringen vi blir stilt ovenfor i slike typer produksjoner er ofte hvordan vi skal gjøre fagstoff og teori, som i manges øyne og ører kan virke tørt, om til engasjerende og inspirerende film, som i tillegg skal gi seeren økt kunnskap og dypere forståelse av et eller flere tema. Noe som tidligere har vært formidlet via klasseromskurs og trauste tekstfylte powerpoint foiler.

Så, hvordan skaper vi verdi?

Det første vi gjør er å bli kjent med kunden. Hvem er de og hvem er deres kunder. Hvordan kan vi i Creative Heads skape noe nytt og spennende innenfor de rammene kunden gir oss. Når tilitt er på plass og rammene er satt, starter selve arbeidet. Kunden har fagstoffet I form av enten en presentasjon, studieplan, lærebok, kurshefte eller lignende. Vi setter oss inn I dette, leser og lærer oss så mye som mulig om de temaene som kunden nå vil formidle via film.

Neste skritt er å bryte ned alt innholdet I kundens materiell, slik at vi på den måten kan begynne å tenke mer visuelt og ulike former for filmteknikk. Det kan være noen temaer passer best som animasjon, mens andre temaer skal være mer dokumentarisk filmet med intervjuer av nøkkelpersoner. Noen ganger kan det å iscenesette hendelser og dramatisere innholdet I et tema være den beste måten å lære bort noe på.


 
 
Når vi sammen med kunden er enige om hvordan vi løser de ulike temaene, går vi videre til å forfatte manus. Et manus per tema, noe som vil si en film per tema eller deltema. Det er viktig at filmene ikke blir alt for lange, da den som skal se de og lære noe av de ikke blir sittende lenge passive. Så her blir utfordringen og både lage kortere  underholdende filmer som engasjerer, og i tillegg gir seeren det nødvendige læringsutbyttet.

Vi jobber tett med kunden på slike produksjoner, for det er alltid kunden som er innholdsansvarlig. Vi trenger å vite at den informasjonen som formidles I filmene er 100% korrekte og I tråd med realitet, lovverk og forskrifter i de tilfellene det er vesentlig. Kunden er eksperten på tema, vi i Creative Heads er ekspertene på formidlingen.
Kollasj som viser filmproduksjon i snø med Creative

Norsk landbruksrådgivning

Vi er nå midt i utarbeidelsen av en serie filmer for Norsk Landbruksrådgivning, hvor temaet er sikker bruk av snøscooter og ATV for reindrift og landbruk. Filmene spilles inn på samisk og krevde derfor at vi dro til Alta og Kautokeino for å spille inn de fleste scenene sammen med de som har førstehåndserfaring med nettopp bruk av både scooter og ATV innen reindrift.

Etter en uke, mange timer og mil på snøscooter, blandt tusenvis av reinsdyr, på snødekkede vidder så langt øyet kunne se, kom vi tilbake til studio med harddisker fulle av unikt råmateriell. 

Hva trenger du?

Det er stor variasjon når det kommer til størrelsen på produksjonene for informasjon og opplæringsfilmer. Noen ganger er budsjettet lite og tiden knapp. Det kan være du som bedrift bare har behov for å filmatisere et kort flytskjema eller en “velkommen som ansatt hos oss” video. Uansett behovet og budsjettet ditt vil vi påstå at bruk av film alltid vil kunne gjøre både opplevelsen og forståelsen for kunder og ansatte lettere og mer engasjerende.

Vi har nå levd over to år med en pandemi. Noe som har fått mange bedrifter til å måtte tenke litt annerledes på hvordan de vil kommunisere med sine kunder og også seg imellom. Norge og resten av verden har fått en bratt læringskurve i bruk av diverse nettbaserte verktøy for møtevirksomhet, livestreaming av ymse foredrag og flere og flere har gått fra seminar til webinar. Ikke bare har vi spart på kaffefilter og oppskjært frukt, men også tid.


 

Nå er de fleste tilbake til en mer normal arbeidsdag, hvor den menneskelige kontakten igjen er til å ta og føle på, og det mange sitter igjen med av erfaringer etter denne tiden er effektiviteten og verdien av digital kommunikasjon. I tillegg at bruk av film og video som innhold, som en del av kundeservicen og markedsføringen gjør det mulig å nå ut til flere og nye kundegrupper.


PS: ja, dette kunne vi laget en film om.

 

– skrevet av Karl-Erik Heimdal

Ønsker du å ta en prat om film?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale – kanskje vi kan gjøre et spennende prosjekter sammen?

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev