Viktigheten av sosiale medier markedsføring

Sosiale medier markedsføring

Bruken av sosiale medier som markedsføringskanal kan være så mye som 10 ganger så effektivt som tradisjonell markedsføring, gitt at det er gjort riktig. Gjør man ikke de riktige grepene, kan det derimot heller være bortkastet tid og penger.

Et av de største problemene med de mer tradisjonelle markedsføringskanalene, er det at det kan måle resultater av annonsene direkte, for å se om de faktisk virker, eller på hvilken måte de har fungert. Når det kommer til digital markedsføring derimot, er alt som gjelder å måle resultater. Når du får målt resultater av annonseringen umiddelbart, slipper du å kaste bort ressurser på ting som ikke virker.

Slik trår du frem for å sikre vellykket markedsføring i sosiale medier:

Sjekk nåværende status på markedsføringen

Start med å kartlegge hvor markedsføringen din på sosiale medier er i dag. Har du kjørt annonser tidligere, er det lurt å se ekstra nøye på effekten av disse. Hva har fungert, og hva har ikke fungert? Hva med publisering av innlegg, og effekten av disse?

 

Undersøk hvordan dine konkurrenter har drevet sosiale medier markedsføring

Er du næringsdrivende, vet du antageligvis hvem dine nærmeste konkurrenter er. Men vet du hvordan de fremstår på sosiale medier? Å skaffe en oversikt over hva konkurrentene gjør som de lykkes med, vil kunne gi deg en oversikt over hvordan du kan fremstå som enda mer attraktiv enn dine konkurrenter. Fremhev hva som er dine styrker, og hvordan du skiller deg ut fra dine konkurrenter.

 

Sett deg gode mål for markedsføringen i sosiale medier

En av de viktigste tingene er å sette deg klare mål og en plan på hvordan du kan oppnå dette målet når du skal markedsføre på sosiale medier. Å sette en god markedsføringsplan er viktig for å kunne oppnå gode resultater med markedsføringen, enten om det skulle gjelde betalte annonser, eller organiske innlegg. Trenger du hjelp med sosiale medier markedsføring? Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å oppnå gode resultater med sosiale medier markedsføring her!

 

Lag en publiseringsplan for markedsføringen

Når du har fått dannet en oversikt over hvilke sosiale medier kanaler du ønsker å markedsføre i, og fastsatt målene du ønsker å oppnå med markedsføringen, trenger du en publiseringsplan. Her bestemmer du deg for hva du ønsker å publisere, når det skal publiseres, og hvor det skal publiseres.

Dette avhenger av hvilke bransje du er i, målgruppen din og hvilke sosiale medier du ønsker å benytte.

Lurer du på hvordan du setter opp dette på best mulig måte? Ta kontakt med oss for publiseringsplan til sosiale medier markedsføring!

Sosiale medier

Markedsføring

Få hjelp med sosiale medier markedsføring

Ønsker du at bedriften din skal styrke sin synlighet på sosiale medier? Vi hjelper deg gjerne!

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.