Creativeheads

TikTok-markedsføring: alt du trenger å vite (2022)

Videodelingsappen TikTok vokser i rekordfart i alle aldersgrupper. En god TikTok-video kan få tusenvis av visninger og likes på svært kort tid – så her er det store muligheter for å synliggjøre din bedrift! I denne artikkelen får du våre beste tips til hvordan du kan markedsføre merkevaren din på TikTok.

Person holder mobiltelefon med TikTok på skjermen

TikTok – det nye fenomenet innen sosiale medier

TikTok er et sosiale medium der brukerne deler korte videoer om alt mulig. Appen har eksistert siden 2016, men det er først de siste årene at den virkelig har tatt av. Det er ingen tvil om at appen fikk god drahjelp av sosial distansering under koronapandemien (noen tidlige TikTok-brukere her som husker Dalgona-kaffe og Savage-dansen?). Siden dette har den fortsatt å vokse kraftig, og i dag brukes TikTok av over en milliard mennesker verden over.

Å være på TikTok kan ha mange fordeler for en bedrift. Med en god TikTok-strategi kan du skape synlighet, kjennskap, trafikk og engasjement rundt merkevaren din. Vi vil hevde at TikTok passer til både små og store bedrifter i alle bransjer. Men suksess kommer ikke av seg selv! Derfor vil vi i denne artikkelen gi dere noen gode tips til markedsføring på TikTok.

Ønsker du hjelp med TikTok? Creative Heads hjelper deg gjerne med både strategi og innholdsproduksjon til plattformen. Ta kontakt for en hyggelig prat!

Tallene lyver ikke!

I Norge i dag er TikTok det sosiale mediet som har størst økning. Bare sjekk ut disse tallene fra Ipsos SoMe-tracker Q2’22:

  • TikTok har over 1 million registrerte brukere over 18 år i Norge – dette er hele 28 % av voksne nordmenn

  • 18 % av voksne nordmenn bruker TikTok daglig (og sammenligner vi med tall fra 2020, ser vi at andelen daglige brukere har økt med hele 10 % på kun to år)

  • Antallet daglige brukere vokser i alle aldersgrupper

  • Blant 18-29-åringene bruker 52 % appen daglig

For You-siden er nøkkelen til suksess på TikTok

Før vi går inn på hvordan du bør bruke TikTok for å markedsføre din virksomhet, er det viktig å forstå hvordan appen fungerer! La oss starte med det viktigste: siden som heter «For You»/«For deg»/«FYP».

Dette er en personlig feed med innhold; i hovedsak organisk, men også noe betalt. Brukerne kommer inn på For You-siden når de åpner appen, og det er også her de typisk bruker mest tid. Hver brukers unike feed utvikles kontinuerlig gjennom appens algoritme. Algoritmen jobber for å gi brukerne det de ønsker, slik at de tilbringer mer tid på appen. Innhold som gjør det bra når det kommer til blant annet visningstid og engasjement, vil havne på flere brukeres For You. Spredningen påvirkes i tillegg av faktorer som hvor ofte du legger ut innhold, geografisk område og språk. 

Ønsker du å få god synlighet her, må du enten kjøpe betalte annonseplasseringer eller utvikle godt organisk innhold. Begge typer innhold har sine unike fordeler, og det kan være gunstig å satse på en kombinasjon av disse.

Annonsering på TikTok

TikTok-annonsering kan være et godt valg for å synliggjøre din bedrift. Her har du mulighet til å velge mellom ulike annonseformater, der enkelte nærmest glir sømløst inn i feeden og brukerne nesten ikke merker at det er en annonse. Med mange alternativer for målretting er det gode muligheter til å nå din målgruppe. 

Ifølge en undersøkelse oppfattes TikTok-annonser som mer inspirerende, trendsettende og fornøyelige enn annonser på andre plattformer. Det er ikke dårlig!

Dersom du ønsker å komme i gang, kan du lage deg en TikTok Ads Manager-konto – eller spørre oss i Creative Heads!

Tips til organisk innhold på TikTok

Organiske innlegg på TikTok kan ha stor verdi for din bedrift. For å oppnå synlighet er det viktig at innholdet du publiserer er attraktivt for algoritme og seere! Her får du noen av våre beste tips.

Sørg for å ha riktig format

Du bør ha som mål å sørge for at så mange som mulig ser videoen din fra start til slutt, og gjerne samhandler med den. Det er mye vi kunne sagt om dette, men dette er to ting du bør tenke på for å gjøre videoen din mest mulig appellerende:

  • Bruk stående format: Man holder gjerne mobiltelefonen stående mens man scroller. Det er ikke usannsynlig at mange velger å scrolle videre raskt dersom de må snu skjermen for å se innholdet. Et godt tips er derfor å ha stående format på videoene dine.

  • Hold videoene korte: Maksimal lengde på en TikTok-video er ti minutter – men det er vanskelig å lage lange videoer som holder på brukernes oppmerksomhet. Dersom mange scroller videre uten å se hele videoen din, sender dette negative signaler til algoritmen. Dette kan gjøre at du får mindre rekkevidde på videoene dine.

Følg med på trendene

Videoene som publiseres på TikTok baserer seg i stor grad på ulike trender. En trend oppstår når et større antall TikTok-brukere lager videoer der de bruker samme lydklipp og spiller på det samme konseptet. Ofte bruker man i tillegg de samme emneknaggene. Trendene kan være knyttet til både koselige, morsomme, alvorlige og rare temaer.

Til enhver tid florerer det av ulike trender i appen. Disse endrer seg gjerne ukentlig, om ikke oftere. Så her må man virkelig være på ballen og følge med på hva som er populært! Dette gjelder også for bedrifter som kaster seg på TikTok-bølgen. Ved å spille på trender viser du at din merkevare holder seg oppdatert. Og kanskje viktigst av alt: det er større sjanse for at flere ser og samhandler med ditt organiske innhold.

Hashtags og TikTok-samfunn

Selv om svært mange holder seg til sin For You-feed, er det også stadig flere som bruker TikTok som søkemotor. Det lønner seg derfor å legge til noen emneknagger i videobeskrivelsen, slik at videoen blir synlig når brukere søker på dem. Det har vært diskusjoner rundt hvilke og hvor mange emneknagger man bør bruke. Vi vil anbefale å bruke 3-5 emneknagger som er relevante for din video. Gjerne en kombinasjon av virale og mindre brukte emneknagger. 

I sammenheng med dette er det viktig å vite at det finnes hundrevis av egne «samfunn», eller subkulturer, på TikTok. Disse finner du under ulike emneknagger knyttet til spesifikke interesser – for eksempel trening, rengjøring, bøker eller andre ting. Til forskjell fra de mer flyktige trendene man finner i appen, består disse gruppene over lang tid. Folka bak TikTok har selv uttalt at «subkulturer er den nye demografien».

Du og din bedrift kan utnytte dette til å oppsøke et relevant publikum som aktivt bruker emneknaggene til å finne innhold de interesserer seg for. Selger du treningsutstyr, bør du følge med på hva som rører seg på #FitTok. Er det rengjøring du jobber med, er det nok fordelaktig å delta på #CleanTok. Bokhandel? #BookTok er stedet å være. Her har du en gyllen mulighet til å snakke til din målgruppe.

Personlig, autentisk innhold

Når det kommer til TikTok, vil vi slå et slag for det uformelle innholdet. Uansett om dere foretrekker å danse, mime, snakke eller gjøre noe helt annet, så anbefaler vi at dere leker dere med appen og tester ulike typer innhold. 

Det handler mye om å prøve og feile. Sjelden har man suksess med alt man poster – men dere kan i hvert fall ha det gøy mens dere holder på!

Noen inspirerende TikTok-kontoer

Trenger du inspirasjon? Her har vi samlet et utvalg TikTok-videoer fra ulike bedrifter.

@ryanair

Do you even know us at all?? 😩 #ryanair

♬ original sound - AussieClips_

@redningsselskapet

Vet du noe om noen andre kreative metoder for å redde en person som drukner?💦😳 #vannglede

♬ Bezos I - Bo Burnham

Kom i gang med TikTok for din bedrift

Føler du deg klar til å dyppe tåa i vannet? Eller hoppe ut i det med hodet først? Her får du litt hjelp til å komme i gang!

Slik setter du opp bedriftsprofil

  1. Last ned TikTok i App Store eller Google Play Store.

  2. Opprett en ny bruker og fyll inn nødvendig informasjon.

  3. Bytt til bedriftskonto: Inne på profilen din trykker du på strekene øverst til høyre, deretter «Innstillinger og personvern» og «Administrer konto». Her velger du «Bytt til bedriftskonto» og trykker deg videre, før du svarer på noen spørsmål om din bedrift.

  4. Voilà – du er på TikTok!

Slik lager du organisk innhold på TikTok

  1. Trykk på «+» nederst i midten av skjermen.

  2. Legg til ønsket lyd/musikk, video (ta opp i appen eller legg til forhåndsinnspilte klipp), filter, tekst og andre effekter du finner til høyre i menyen.

  3. Ønsker du å lagre underveis, kan du trykke «Neste» og deretter lagre som kladd. Da finner du kladden på din profil, og kan fortsette å redigere når du ønsker. 

  4. Når du er helt ferdig med redigeringen, trykker du «Neste», legger til beskrivelse med relevante hashtags, velger bilde til forhåndsvisning og ønskede innstillinger.

  5. Trykk «Post», og du er ferdig.

 

Dette er de grunnleggende stegene du må følge for å lage din første TikTok, men her handler det om å leke seg i appen for å finne ut hva som fungerer! Maksimal lengde er på videoen er 10 minutter.

@creativeheads.no

Kreativ løsning når du ikke vil ødelegge klærene dine🤩 #foryou #ohnono #creative

♬ original sound - Creative Heads

Følg oss gjerne på TikTok!

Vi i Creative Heads er på TikTok – du finner oss på @creativeheads.no

Ønsker du hjelp med TikTok-markedsføring?

Vi står klare til å hjelpe deg med markedsføring på TikTok og i andre sosiale medier. Ta gjerne kontakt for en hyggelig, uforpliktende prat med en av våre rådgivere.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Utviklet av Creative, en del av Yes Group