Google Consent Mode v2 cookie banner

Få hjelp med godkjent cookie-banner for Google Consent Mode v2

Samtykker er viktig for å drive målrettet og effektiv markedsføring. Nå har Google Consent Mode v2 kommet, den oppdaterte løsningen fra Google som lar bedrifter justere funksjonaliteten til Google-tagger basert på brukersamtykke for annonser og analytics. Her kan du lese hvorfor du sammen med den nye løsningen trenger å sette opp godkjent cookie-banner.

Hvordan fungerer Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 er Googles løsning på hvordan man bedre kan innhente informert samtykke for personlig markedsføring for de som enten ikke er innlogget eller ikke har godkjent innsamling av personlig data til markedsføringsøyemed i Chrome. Metoden for innhenting av data gjennom Consent Mode innebærer anonymisering og aggregering av kundedata, slik at det fortsatt skal være mulig å gjøre målrettet markedsføring i en verden uten cookies.

På EØS-markedet er oppgradering til Google Consent Mode v2 obligatorisk for virksomheter som ønsker å fortsette bruk av Google Ads som en del av deres markedsføringsstrategi. Det er nødvendig for å fortsatt måle konverteringer presist og effektivt, for å optimere markedsføringsbudsjettet. Et cookie-banner integrert med Consent Mode v2 er måten du kan dele denne informasjonen med Google.

Innhold

Creative logo

Få hjelp med Google Consent Mode v2

Vi i Creative hjelper bedriften din med sette opp godkjent cookie-banner med Google Consent Mode v2. Ta kontakt for mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg videre.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Google Consent Mode v2 cookie banner

Hvorfor bruke Google Consent Mode v2?

Uten Google Consent Mode v2 vil ingen data om nye EØS-brukere bli fanget opp av annonseplattformene dine, som Google Ads og GA4. Blir ikke Google Consent Mode v2 implementert, får det negative konsekvenser fra og med mars 2024. For å bruke Consent Mode v2 er det nødvendig med en samtykkeløsning, altså et cookie-banner.

Google Consent Mode v2 har i tillegg allerede nå sporing som gjør det mulig å innhente data også fra besøkende på siden som ikke samtykker til å dele sine data, i og med at dataene som innhentes kan være anonymisert og ikke personlig målrettet. Uten Consent Mode v2 vil for eksempel konverteringer ikke måles nøyaktig, men kun modellbasert, og remarketing – altså målrettet markedsføring mot de som har besøkt siden men ikke konvertert – vil ikke lenger være mulig.