Google Tag Manager (GTM), er et gratis sporings-verktøy fra Google selv som lar deg sette opp nyttig konverteringssporing, samtidig som du kan samle forskjellige tagger og sporingspiksler som Google Analytics, Facebook piksler osv, på ett og samme sted. Dette gjør det enkelte å administrere og organisere taggene, og gjør det lettere for de som ikke har mye erfaring fra tidligere.
Det første du må gjøre, er å gå inn på Google Tag Manager og logge inn på ønsket Google-konto. Deretter må du opprette en GTM-konto.
Under kontooppsett, skriv inn ønsket navn på konto, og land.
Legg inn domenet under beholderkonfigurasjon.
Legg inn at målplattform skal være nett.
Legg inn GTM JavaScript koden inn på alle sider på nettsiden din, eller legg inn GTM-tag koden, avhengig av hvilket system du har nettsiden i.
Jeg ønsker hjelp med å sette opp Google Tag Manager!
Når du har fått lagt inn GTM, kan du koble til Google Analytics 4 kontoen din. Den første taggen vi skal lage, er den vi trenger for å sammenkoble Google Analytics 4 med GTM.
Gå inn på tagger til venstre, og trykk på ny.
Gi taggen et relevant navn, og velg Google Analytics → Google Tag under “Tag-konfigurasjon”
Legg inn GA4-taggen din under Tag-ID.
Under valg av utløsere, bestemmer vi når det skal skje en måling.
Velg “All pages”.
Nå kan du sette opp sporingene for klikk på tlf, epost og innsendte kontaktskjemaer.
Først, lager vi en utløser/trigger til hver av de 3 over.
Klikk på ny for å opprette ny utløser til telefon. Trykk så på “Utløserkonfigurasjon” → Klikk → Alle elementer. Huk så av at den kun skal gjelde ved noen klikk.
Klikk på Page Hostname → Velg en innebygd variabel → Click URL. I feltet til høyre legger du da inn ordrett “tel:“.
Følg steg 1 for utløser til epost, men legg inn “mailto:” i feltet til høyre.
Gjør det samme for å opprette utløser til kontaktskjema, men la utløserkonfigurasjon gjelde for alle skjemaer.
Tag-konfigurasjon skal igjen være Google Analytics, men nå en Google Analytics: GA4-hendelse.
Legg inn GA4-taggen din under Målings-ID. Kall navn på hendelsen noe relevant.
På valg av utløsere, velger vi samsvarende utløser som vi lagde i sted til telefon. Trykk så Lagre.
Følg steg 1 for å opprette tag til epost, men under utløsere, velger du den du lagde for epost.
Følg steg 1 for å opprette tag til kontaktskjema, men under utløsere, velger du den du lagde for kontaktskjema.