Creativeheads

Hvordan sette opp enkel og verdiful sporing på nettsiden gjennom Google Tag Manager

Hva er Google Tag Manager

Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM), er et gratis sporings-verktøy fra Google selv som lar deg sette opp nyttig konverteringssporing, samtidig som du kan samle forskjellige tagger og sporingspiksler som Google Analytics, Facebook piksler osv, på ett og samme sted. Dette gjør det enkelte å administrere og organisere taggene, og gjør det lettere for de som ikke har mye erfaring fra tidligere.

Hva er en tag?

En tag er en kodebit eller sporingspiksler fra tredjepartsapplikasjoner, som samler inn data. Et godt eksempel på en slik tag, er Google Analytics 4.

Hva er forskjellen på Google Tag Manager og Google Analytics?

Google Tag Manager fungerer som et eget program som kun brukes til å lagre og administrere tredjepartskode. Det finnes derfor ingen rapporter eller måter å utføre analyser på i GTM alene.
 
For å kunne rapportere og analysere det man måler gjennom GTM, må man bruke verktøy som Google Analytics. I Google Analytics vil du kunne administrere mål og konverteringer gjennom sammenkobling med Google Tag Manager.
 

Hvordan spore klikk på telefon, epost og innsendte kontaktskjemaer gjennom Google Tag Manager

  1. Først, oppretter vi en GTM konto, og kobler sammen GA4 med GTM.
  2. Det første du må gjøre, er å gå inn på Google Tag Manager og logge inn på ønsket Google-konto. Deretter må du opprette en GTM-konto.

     

  1. Under kontooppsett, skriv inn ønsket navn på konto, og land.

    1. Legg inn domenet under beholderkonfigurasjon.

    1. Legg inn at målplattform skal være nett.

       

Legg inn GTM JavaScript koden inn på alle sider på nettsiden din, eller legg inn GTM-tag koden, avhengig av hvilket system du har nettsiden i.

Jeg ønsker hjelp med å sette opp Google Tag Manager!

  1. Når du har fått lagt inn GTM, kan du koble til Google Analytics 4 kontoen din. Den første taggen vi skal lage, er den vi trenger for å sammenkoble Google Analytics 4 med GTM.

     

  1. Gå inn på tagger til venstre, og trykk på ny.

    1. Gi taggen et relevant navn, og velg Google Analytics → Google Tag under “Tag-konfigurasjon”

    1. Legg inn GA4-taggen din under Tag-ID.

    1. Under valg av utløsere, bestemmer vi når det skal skje en måling.

    2. Velg “All pages”.

 
Du har nå opprettet din første tag i Google Tag Manager, og dermed satt opp koblingen mellom GA4 og GTM. 
 

Nå kan du sette opp sporingene for klikk på tlf, epost og innsendte kontaktskjemaer.

Først, lager vi en utløser/trigger til hver av de 3 over.

  1. Klikk på ny for å opprette ny utløser til telefon. Trykk så på “Utløserkonfigurasjon” → Klikk → Alle elementer. Huk så av at den kun skal gjelde ved noen klikk.

    1. Klikk på Page Hostname → Velg en innebygd variabel → Click URL. I feltet til høyre legger du da inn ordrett “tel:“.

 

    1. Følg steg 1 for utløser til epost, men legg inn “mailto:” i feltet til høyre.

    2. Gjør det samme for å opprette utløser til kontaktskjema, men la utløserkonfigurasjon gjelde for alle skjemaer.

 
På en del nettsidebyggere, holder det å la utløseren gjelder for alle skjemaer, mens på andre systemer, som blant annet WordPress, kan løsningen være forskjellig fra nettside til nettside, og mer komplisert.
 
 
 
Nå som vi har opprettet alle de 3 utløserne vi trenger, trenger vi å opprette en egen tag til hver av de 3.
 
  1. Klikk på ny for å opprette ny tag, og gi den et relevant navn.
    1. Tag-konfigurasjon skal igjen være Google Analytics, men nå en Google Analytics: GA4-hendelse.

    1. Legg inn GA4-taggen din under Målings-ID. Kall navn på hendelsen noe relevant.

    1. På valg av utløsere, velger vi samsvarende utløser som vi lagde i sted til telefon. Trykk så Lagre.

 

  1. Følg steg 1 for å opprette tag til epost, men under utløsere, velger du den du lagde for epost.

  2. Følg steg 1 for å opprette tag til kontaktskjema, men under utløsere, velger du den du lagde for kontaktskjema.

 
 
Du har nå opprettet utløsere/triggers og tagger for å spore klikk på tlf-numre, klikk på eposter og innsendte kontaktskjemaer på nettsiden din.
Utviklet av Creative, en del av Yes Group