Hva er Linkedin annonsering

Hva er Linkedin annonsering?

Linkedin annonsering er betalte annonser på Linkedin. Annonsering på Linkedin er effektivt for å nå profesjonelle og bedriftskunder da man kan skreddersy annonsene for å oppnå konkrete mål som å øke merkevarebevisstheten, generere leads eller få konverteringer. LinkedIn er en plattform med mer enn 700 millioner brukere globalt. I Norge har 1,3 millioner en Linkedin-profil. Det er 30 % av de over 18 år. 32% av dem er menn, mens 28% er kvinner. Videre er de fleste som bruker Linkedin ukentlig mellom 30 til 49 år, ifølge IPSOS sin kvartalsvise rapport fra Q4 2023. Annonseringen kan hjelpe dere å nå de fleste bedriftsmål. For å lykkes er det viktig å ha en strategi og et klart mål med annonseringen.

Hvor mye koster annonsering på Linkedin?

Annonsering på Linkedin koster ofte litt mer enn andre sosiale plattformer, og er varierende. Pris per tusende visning, eller som det ofte kalles i bransjen CPM (cost per mille) er ofte litt høyere. Allikevel mener vi og Linkedin at du ofte treffer B2B målgruppen din bedre og at leads og trafikk er av høyere kvalitet enn mange andre sosiale medier. Så da er det kanskje verdt det?

Hvordan gjøre tilstedeværelsen på Linkedin mer kostnadseffektivt?

For å gjøre tilstedeværelsen på Linkedin mer kostnadseffektivt må man bruke Linkedin strategisk for å oppnå tankelederskap på relevante fagområder. Da vil dere få kundene til å kontakte dere istedenfor at du prøver å få deres oppmerksomhet. Det krever derimot en del kunnskap og en god strategi for å få det til. Slik det fungerer er at dere velger en person som legger ut innhold og engasjerer seg i et relevant fagområde. Dermed vil Linkedin sine algoritmer og menneskene i nettverket ditt på Linkedin oppdage at du er god på dette fagområdet og du vil bli husket som top of mind på fagfeltet. Når tiden kommer da de trenger din kunnskap er det stor sjanse for at de kontakter deg. Denne metoden krever en del tid og planlegging samt en dedikasjon og kontinuitet over tid. Det krever ofte også at du jobber med networking for å utvide nettverket ditt på Linkedin. Inbound marketing på Linkedin kan fungere godt uten at du må betale for Linkedin annonsering.

Hvorfor er Linkedin annonsering viktig?

Linkedin annonsering gir bedrifter muligheten til å nå sine målgrupper effektivt på en profesjonell platform. LinkedIn tilbyr avanserte muligheter til å målrette kommunikasjonen mot målgruppen deres, som gjør det mulig å nå spesifikke demografier basert på følgende kriterier:

Hvorfor er Linkedin annonsering viktig

Hvilke typer Linkedin annonser finnes?

Linkedin tilbyr flere ulike annonsetyper for annonsering på Linkedin som:

  1. Sponsede innlegg: Dette er betalte innlegg som vises i brukernes nyhetsstrøm. De ligner organiske innlegg, men er merket som sponsede. Disse kan inneholde tekst, bilder, videoer eller dokumenter.
  2. Tekstannonser: Disse vises på siden av nyhetsstrømmen eller i toppbanneret. De består vanligvis av en kort overskrift, et lite bilde og en lenke.
  3. Meldingssannonser (Sponsored InMail): Disse sendes direkte til brukerens LinkedIn-innboks. De føles mer personlige og kan være effektive for leadgenerering og direkte kommunikasjon.
  4. Videoannonser: Disse vises i nyhetsstrømmen og kan være effektive for å fortelle en mer engasjerende historie om ditt produkt eller din tjeneste.
  5. Dynamiske annonser: Disse tilpasses automatisk til hver bruker basert på deres profilinformasjon, og kan inkludere innhold som følger/liker-annonser og jobbannonser.
Creative ansatte

Få hjelp med Linkedin annonsering

Linkedin er et uunnværlig verktøy for alle bedrifter som ønsker å nå effektivt ut til profesjonelle og bedrifter. Med en godt planlagt og gjennomført strategi er det mulig å oppnå betydelige resultater, uavhengig av bransje eller størrelse på bedriften. 

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å oppnå bedre synlighet gjennom Linkedin annonsering.

Skrevet av Anders.