Creativeheads

Derfor er følelser viktig i markedsføring

I dagens markedsføring er den menneskelige faktoren viktigere enn noen gang. Det er ekthet og positive følelser som gjør at du skiller deg ut blant dine konkurrenter, og som gjør at kundene dine husker deg. I denne artikkelen forklarer vi hva som gjør at følelser gir god markedsføring, og hvordan du skal bruke dem til din fordel.

Glad kvinne, mann og hund ved et tre med høstfarger

Har du tenkt på hva du selv legger merke til når du ser på en reklame? Vi mennesker er styrt av venstre og høyre hjernehalvdel, samt det som sitter i hjernestammen. Veldig forenklet forklart er det dette samspillet som får oss til å oppfatte, tolke og reagere på alt av informasjon vi blir eksponert for.

Hvorfor liker vi en sang? Hvorfor brenner noen bilder seg fast på netthinna, og hvorfor husker vi noen scener fra en film bedre enn andre? Det er spørsmålet om hvorfor som er viktig, også i forbindelse med markedsføring, reklame og merkevarebygging. Hjernen vår vil alltid søke etter gjenkjenning, det å koble noe til noe vi allerede vet eller husker — en følelse, det vil si et minne fra vårt eget liv som har påvirket oss nok til å ha skapt et reaksjonsmønster.

Spill på følelser i markedsføring

Så hvordan kan du bruke dette i måten du markedsfører ditt produkt eller tjeneste på? Tenk på den siste bilreklamen du så på TV. Hva fikk du egentlig vite om bilen? Hva handlet det du så på egentlig om? Var det størrelsen på motoren, hvor mange liter den brukte på mila eller hvor lang garantien var?

Antageligvis fikk du vite veldig lite om selve bilen, men du fikk en følelse av at den ga deg frihet, glede og spenning.

Den fikk deg kanskje til å tenke på den gangen du var yngre og verden lå for dine føtter. Ikke nok med det, bilen suste gjennom et vakkert høstlandskap, og du elsker jo høsten, fordi det minner deg om da du var barn.

 

Vi sier noen ganger at noe “treffer” oss. Grunnen til at det treffer, er ofte fordi det er laget for å sette i gang følelser. Grunnleggende følelser som er felles for oss alle, og som vi selv kobler til et minne.

Uansett om du selger klær, jobber som rørlegger eller driver en hudklinikk, finnes det muligheter til å spille på dine kunders følelser. Når du gjør det vil den potensielle kunden tillegge ditt produkt en indre verdi. Ved å spille på følelser vil du også spille på menneskers ønske om å bli møtt.
 

Den menneskelige faktoren

I dag er den menneskelige faktoren veldig viktig i markedsføring. Det er like viktig å markedsføre den personen som står bak kassa eller ligger under bilen din og skrur, som det er å markedsføre den nye Levisbuksa eller de nye piggfrie dekkene dere nettopp har fått inn på lager. Lag en artikkel eller en liten film som handler om personen kunden kommer til å møte. Gi dette mennesket en personlighet ut over det å være selger eller bare noen som skifter bremseklossene. Akkurat som et produkt som er satt i en setting og tillegges følelser av kunden, vil også en bedrifts ansatte kunne hjelpe til med å skape et sterkere bånd til kundene, nettopp fordi vi mennesker baserer våre handlinger og reaksjoner på mye mer enn kun pris og slitestyrke på ei bukse.

Slik vi ser utviklingen innen markedsføring, også for de aller minste bedriftene, kommer fokuset på opplevelsen og det mellommenneskelige sterkere og sterkere frem, både i bilder og ikke minst film. Humor er vel og bra, og blitt mye brukt i Norge for å reklamere for produkter, men nå vil de ekte følelsene og den menneskelige faktoren bli viktig for å knytte bånd med kundene. Kan det hende at COVID-19-pandemien også har endret måten vi mennesker øsnker bli tilnærmet av bedrifter på? Bare en liten tanke.

Vårt reklamebyrå er fullt av kreative hoder som elsker å jobbe med kommunikasjon, og skape oppmerksomhet for deg og merkevaren din gjennom design, webdesign og innhold, sosiale medier, SEO, strategi, konsepter og reklame.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Slik kan du sette i gang følelser med markedsføringen din

For å oppsummere og gi deg noen håndfaste tips, anbefaler vi at uansett hva du selger, bør du prøve å tenke på hvilken følelse du vil at kundene dine skal kjenne seg igjen i. Hva vil du at de skal huske når de ser på bildet du har tatt eller filmen du har fått produsert eller laget selv? Hvordan vil ditt firma møte kundene når de kommer inn på nettsiden din? Vi anbefaler at du først og fremst møter dem med et menneskelig ansikt, og lar dem ble kjent med menneskene de kjøper av. En kort “Om oss”-film er den beste velkomsten du kan gi den besøkende på din nettside. La dem bli kjent med deg. Og bildene dine, enten de er på Facebook, Instagram, Snapchat eller på nettsiden din, bør etter vår mening føles ekte og formidle en følelse like mye som informasjon om produktet.

 Lykke til med å bruke følelser i markedsføring!

Meld deg på vårt nyhetsbrev