Creativeheads

SEO - Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering handler om skape økt synlighet i søkemotorer. Dette er et omfattende fagområde med et hav av muligheter – og vi i Creative Heads hjelper deg gjerne! Basert på innsikt og analyser kan vi optimalisere nettsiden din slik at du får bedre rangeringer. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat om SEO!

Hvorfor skal du prioritere SEO?

Trender viser at kundegrupper i økende grad klikker på de organiske treffene, sammenlignet med de betalte. Dette kan tyde på at organiske resultater ofte er mer relevante til søk, og at søkere derfor foretrekker disse over annonser. Ønsker du å dra nytte av dette, bør søkemotoroptimalisering (SEO) være noe du prioriterer!

Målet med SEO er å gjøre nettsiden din synlig i søkemotoren. Jo høyere opp i resultatene du klarer å rangere, desto bedre. Det er nemlig store forskjeller i antall klikk du får dersom du rangerer på førsteplass, sammenlignet med andreplass. Videre gjenspeiler høyere plasseringer seg ofte i antall bestillinger, konverteringer og henvendelser.

De som velger å fokusere på optimalisering av nettsidene kan oppnå positive resultater som:

  • Økt trafikk til nettstedet eller landingssiden

  • Styrking av merkevaren

  • Økt salg og konvertering

  • Flere kontakthenvendelser via kontaktskjema og telefon

  • Mulighet til å senke annonseringskostnader i Google Ads eller andre medier 

For at dette skal bli realitet, er du avhengig av å ha en god SEO-strategi! Les mer om hva søkemotoroptimalisering er her.

Vi hjelper deg med søkemotoroptimalisering!

SEO er et omfattende fagområde som er i kontinuerlig utvikling. Faktisk oppdaterer Google sine algoritmer mer enn 500 ganger hvert år! Det kan forståelig nok være mye å sette seg inn i. Men frykt ikke – vi i Creative Heads tar oss gjerne av SEO-arbeidet for deg.

Vi har bred erfaring og kompetanse innen søkemotoroptimalisering, og holder oss hele tiden oppdatert på faget. Vi bistår våre kunder så de får bedre synlighet på søkeord som er relevante for deres virksomhet. Basert på relevante analyser setter vi opp en skreddersydd SEO-plan. Aktuelle tiltak kan være å optimalisere eksisterende innhold, utvikle nye landingssider eller gjøre tekniske forbedringer.

Slik jobber vi med SEO

Ved bruk av analyseverktøy og egne metoder avdekker vi hva som må endres og optimaliseres på din nettside for å oppnå økt synlighet i søkemotoren. I grove trekk består prosessen vår av fire steg.

Søkeordsanalyse

For å bli synlige i søkemotorer er det viktig å vite hva du ønsker å bli synlig på. En søkeordsanalyse gir oss oversikt over hva målgruppen din søker etter, hvilke begreper de benytter og hvor mange som søker på dette per måned. 

Når vi har avdekket viktige begreper, velger vi sammen med deg ut hvilke som skal prioriteres i videre analyse. Her kommer vi gjerne med anbefalinger, samtidig som vi tar hensyn til dine ønsker.

Innhold- og konkurrentanalyse

Neste steg innebærer å se på konkurrenters nettsider og sammenligne med din egen nettside. Dette har stor verdi fordi det gir oss en oversikt over hvilken oppbygging og innhold dine største konkurrenter har – noe som legger føringer for hvordan du bør strukturere din egen side.

Nettstedsanalyse

Videre går vi inn i teknisk SEO og ser på hvordan nettstedet dit er bygget. Med dette kan vi hjelpe nettstedet ditt å oppfylle de tekniske kriteriene Google stiller. 

Noe av det vi ser på er hastighet på server, komprimering av bilder og komprimering av kode (HTML, CSS, JS). Dette handler om å gi en god brukeropplevelse. I tillegg er det viktig at Google kan lese robot.txt og har tilgang til XML sitemap.

Optimalisering og monitorering

Basert på analyse av søkeord, konkurrenter og eget nettsted, kan vi sette opp en plan med anbefalte tiltak for søkemotoroptimalisering. Omfanget av tiltaksplanen vil avhenge av hvilket utgangspunkt du har, og hva ambisjonene dine er. 

Når et nettsted eller landingsside er søkemotoroptimalisert og lansert, er det viktig å følge med slik at vi hele tiden har oversikt over sidenes rangeringer. Endringer i rangeringer kan oppstå fordi søkemotorene endrer algoritmene, endrer vekting på hva som er viktigst og eventuelt tillegger nye krav. Det kan også skje fordi konkurrenter endrer innholdet på sine sider. Dette kan gjøre at vi selv må optimalisere ytterligere for å nå ønsket posisjon.

SEO

Analyse

Gratis analyse av din nettside

I en teknisk analyse kan du blant annet se nettsidens hastighet, bildestørrelser, duplisert innhold – og mye mer. Basert på dette kan du vurdere om tiltak bør gjøres for å øke treff og konvertering på ditt nettsted.

Vi tilbyr en gratis teknisk analyse av nettsiden din – fyll in skjemaet, så hører du fra oss!

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Hvordan SEO-optimalisere en nettside

Hvordan velger Google ut hvilket innhold som får de høyeste plasseringene? Dette spørsmålet har opptatt SEO-eksperter helt siden søkemotoroptimalisering ble en greie på 90-tallet. Søkemotoren har som fokus å finne informasjon og levere resultater som er mest relevant basert på søket. Googles roboter leser kontinuerlig gjennom nettsider og ser etter spesifikke signaler.

Ulike rangeringsfaktorer brukes for å bestemme hvordan sider plasseres i søkeresultatene. I dag er det over 200 ulike signaler som spiller inn! I grove trekk kan disse deles inn i tre kategorier.

On-page SEO

Når det kommer til innholdet som er «on-site», handler dette om innholdet på selve nettsiden. Dette er noe av det som er viktig her:

  • URL

  • Innhold på siden, inkludert elementer som tekst, bilder, videoer og mer

  • Metadata (blant annet tittel, metabeskrivelse og alt-tekst)

  • Struktur og heading tags

Du kan lese mer om hva On-Page SEO er her.

Off-page-SEO

Når vi snakker om «off-site» så handler dette om faktorer som ligger utenfor selve nettsiden. Noe av det som er viktig her er:

  • Inngående lenker/backlinks

  • Sosiale medier

Teknisk SEO

Teknisk søkemotoroptimalisering handler om den tekniske oppbyggingen av nettsiden. Noe av det vi ser på er:

  • Domene

  • SSL-sertifikat

  • Nettstedets hastighet

Beholde eksisterende webside eller bygge ny?

Dette er et spørsmål vi ofte får – og det forstår vi godt! Etter å ha gjennomført analysen av siden din vil vi komme med en anbefaling om hvorvidt det er hensiktsmessig å bygge ny eller beholde eksisterende side.

I noen tilfeller er nettsiden utdatert og mangler nødvendige verktøy som er tilpasset dagens nettlesere. Ofte ser vi riktignok at vi kan benytte dagens side, men at denne trenger søkemotoroptimalisering. Vi kan utføre hele jobben, eller bistå slik at du som kunde kan gjøre optimaliseringen på egen hånd.

Autoritet bygges opp over tid!

Autoritet er et viktig parameter hos Google. Dette handler om hvordan nettstedet blir oppfattet av markedet. Google ønsker å løfte frem seriøse og tillitsskapende aktører, og nettsidens autoritet bygges over tid ved å jobbe med SEO-tiltak.

Det finnes ikke én enkelt måte å måle et nettsteds autoritet på, men «TrustFlow» og «Moz»-score er noen av begrepene som blir brukt.

Med hjelp av våre verktøy vil vi finne ut hvilke aktører Google anser som de mest relevante på ditt fagområde. Med dette kan vi få innsikt i hvilke tiltak som må gjøres for at du skal oppnå en slik posisjon.

Mekanisk klokke
Fasttelefon med telefonrør og ledninger

Større fokus på brukeropplevelsen

De siste årene har Google kommet med oppdateringer som øker viktigheten av brukervennlige nettsider. Siden 1. juli 2019 har Google benyttet «mobile first»-indeksering aktivert som standard for alle nye nettsider. Det betyr at det er viktig å tilpasse søkemotoroptimalisering også for mobil. En nettside vil ofte rangere forskjellig på desktop og mobil basert på optimaliseringen. Fordi vi ser at trafikk til websiden fra mobil som enhet øker, er det viktig å prioritere søkemotoroptimalisering for mobil og andre plattformer.

Responsive nettsider med god søkemotoroptimalisering vil rangere bedre i søkemotorer. Responsivt webdesign er metoder og verktøy på nettsiden som gjør at innholdet kan tilpasses til hvilken som helst skjermstørrelse. Den vil også tilpasse menyer og navigeringsfunksjonene på siden slik at den gir den beste brukeropplevelsen.

Kontakt oss for hjelp med SEO

Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering?

Ta kontakt med oss for hyggelig, uforpliktende samtale.

Meld deg på vårt nyhetsbrev