Creativeheads

Google Analytics  blir ulovlig – hva nå?

I januar 2022 konkluderte Datatilsynet i Østerrike med at bruk av Google Analytics er ulovlig. Dette får store følger for databehandling fremover, og overgang til alternative analyseverktøy er nødvendig. Her får du informasjonen og rådene du trenger for å håndtere situasjonen best mulig.

Google Analytics er et analyseverktøy som sporer trafikk på nettsider og gir innsikt i brukeratferd, konverteringer og mer. I en årrekke har data fra Analytics vært grunnlag for beslutninger om markedsføring og andre forretningstiltak i mange virksomheter. 13. januar 2022 konkluderte Datatilsynet i Østerrike (DSB) med at bruken av Google Analytics er ulovlig fordi dette innebærer at personopplysninger sendes til USA. Nyheten kom brått på de fleste, og mange virksomheter er nå i villrede og lurer på hva de skal gjøre.

Lurer du på hvilke følger dette har for din virksomhet, eller ønsker råd om hva du skal gjøre fremover? Vi i Creative Heads holder oss oppdatert på siste utvikling i saken – og vi er i tillegg godt i gang med å se på alternative analyseverktøy som kan erstatte Analytics.

Kontakt oss for en produktiv prat!

Derfor settes Google Analytics under lupen nå

Det østerrikske datatilsynets konklusjon om at Google Analytics er ulovlig er basert på GDPR-lovverket, som setter strenge krav til behandling av personopplysninger. Konklusjonen er den første i sitt slag etter Schrems II-dommen ble avsagt sommeren 2020. Dommen slår fast at det ikke finnes overføringsgrunnlag for persondata fra EU/EØS til land utenfor regionen. Enkelt forklart betyr dette at bruk av Google Analytics er ulovlig. Også datatilsynet for EU-organene (EDPS) har kommet med en tilsvarende avgjørelse.

 

I etterkant av dommen har NOYB jobbet aktivt med å klage inn flere nettsider i hele EØS for bruk av Google Analytics. Som et resultat av dette behandler nå datatilsynsmyndigheter i hele Europa lignende klager. Saksbehandlingen er koordinert i en egen arbeidsgruppe i kontekst av Det europeiske personvernrådet (EDPB). Det er ventet å kommee flere vedtak om bruk av Google Analytics i løpet av 2022.

 

Datatilsynet i Norge har foreløpig ikke konkludet, men har uttalt til digi.no at «det er vanskelig å se hvordan bruk av Google Analytics kan være lovlig». På egne nettsider skriver Datatilsynet dessuten at de vil se hen til europeisk praksis i saksbehandling. I påvente av videre utvikling har Datatilsynet anbefalt å vurdere alternative analyseverktøy som imøtekommer GDPR og Privacy Shield-kravene.

Det finnes gode alternativer

Synes du det er vanskelig å sette seg inn i saken? Vi i Creative Heads jobber tett på utfordringene for å sikre at vi kan gi våre kunder den beste rådgivningen. Vi følger derfor svært nøye med på utviklingen i bruken av Google Analytics og det norske Datatilsynets endelige standpunkt.

 Vi ønsker å være i forkant, og jobber derfor samtidig med å se på andre webanalyseverktøy. Det finnes flere gode løsninger på markedet – og etter en grundig vurdering har vi valgt Matomo som en soleklar vinner. Matomo er et fullgodt alternativ til økosystemet Google Analytics er en del av. I tillegg har verktøyet flere nyttige eksterne funksjoner. Og viktigst av alt: Matomo strider ikke mot GDPR og Privacy Shield-lovverket!

Ønsker du å få bedre forståelse av situasjonen og hjelp til en sømløs overgang til Matomo? Kontakt oss gjerne!

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

5 grunner til å velge Matomo

Det er flere grunner til å vurdere overgang til Matomo – også hvis man ser bort fra den nåværende situasjonen og usikkerheten rundt Google Analytics’ fremtid i Europa. Her går vi gjennom noen av de aller viktigste grunnene.

1. Du får full kontroll over datalagringen

Til forskjell fra Google Analytics tilbyr Matomo full kontroll over datalagringen. Vi i Creative Heads anser dette som den aller viktigste vurderingen i valg av analyseverktøy – både på kort og lang sikt, for oss selv og våre kunder.

Matomos cloudtjeneste kjøres på servere i Tyskland, noe som betyr at all data som prosesseres ligger innenfor EU. Ønsker du enda bedre kontroll? Creative Heads tilbyr installasjon av Matomo på en dedikert server, slik at all data og databasen med trafikk- og atferdsopplysninger ligger på en norsk server. Med dette får ikke utenlandske myndigheter innsyn i eller tilgang til dataene. Det er heller ingen skjulte koblinger til andre aktører eller annonsenettverk som bruker dataene til profilering av målgrupper.

2. Mulighet til å importere historiske data fra Analytics

Det er enkelt å importere historiske data fra Google Analytics til Matomo. Creative Heads bistår selvsagt med overføringen av data, slik at du som kunde ikke trenger å bekymre deg for noe.

Det er likevel viktig å være klar over at ikke alle rapporter og segmenter klarer å kombinere dataene mellom de to verktøyene. For de fleste formål vil du riktignok kunne få kontinuerlige tidslinjer og mulighet til å sammenligne med fjorårets tall. Eksempler på data du kan se er trafikktall for ulike enkeltsider og fordeling av trafikkilder.

3. Overgang til Google Analytics 4 medfører ulemper

I mars 2022 kunngjorde Google at de vil erstatte Universal Analytics (UA) med Google Analytics 4 (GA4) den 1. juli 2023. Google Analytics 4 er den viktigste Analytics-oppdateringen siden Universal Analytics ble utgitt i 2012.

Overgangen til GA4 har til hensikt å tilby ny og bedre funksjonalitet, men dette kommer ikke uten utfordringer. En av de største ulempene med overgangen er at datainnsamlingen må starte fra bunnen av. Etter brukerne har gått over til det nye formatet vil historisk data i UA-formatet ikke være tilgjengelig lenger. GA4 medfører dermed tap av verdifull historisk data for samtlige Google Analytics-brukere.

Dersom du som Analytics-bruker ønsker å kunne få med deg minst ett år av historisk data videre, bør  du vurdere overgang til et alternativ som Matomo så raskt som mulig. Bytter du til Matomo innen 1. juli 2022, vil du kunne videreføre all historisk data. I tillegg har du sikret innsamling av viktig UA-data i et helt år, før Google stenger ned UA-formatet for alltid 1. juli 2023.

4. Gjenkjennelige, fleksible og gjennomtenkte rapporter

Du vil sannsynligvis oppleve overgangen til Matomo som veldig sømløs. Det er nemlig mange likheter mellom Matomo og Analytics:

  • Alle de sentrale begrepene er de samme og opptrer på samme måte. Du vil kjenne igjen begreper som brukere, besøk, sidevisninger, sprettfrekvens (Matomos norske oversettelse av «bounce»), sider per besøk og tid brukt.

  • Standardrapportene i menyen er gjenkjennelige hos Matomo

  • Datovalg og segmentering er lett tilgjengelig i toppen av Matomos grensesnitt

  • Individuelt tilpassede dashboards og skreddersydde rapporter er minst like intuitivt i Matomo

I tillegg får du unike fordeler med Matomo. Google Analytics sitt «navigasjonssammendrag» gir deg oversikt over bevegelser inn fra og ut til andre interne sider – men Matomo drar den enda lenger. Du finner rapporten «overganger» for hver enkelt side på nettstedet ditt. Som trafikkilder inkluderes både eksterne kanaler og internsøkeord sammen med interne lenker. For utgående trafikk rapporteres både interne sider, internsøk, nedlastinger og eksterne lenker. Alt i ett skjermbilde!

5. Innebygde funksjoner som Heatmaps, A/B-tester og Tag Manager

Dersom du har erfaring med webanalyse og optimalisering av nettsider er det stor sannsynlighet for at du har jobbet med verktøy som Hotjar, Google Optimize og Google Tag Manager:

  • Hotjar visualiserer brukeradferd i form av «Heatmaps» og gjør opptak av enkeltsesjoner som viser hvor en tilfeldig bruker navigerte gjennom nettstedet ditt.

  • Med Google Optimize og lignende verktøy kan du konfigurere A/B-tester for å måle effekten av endringer på nettstedet.

  • Google Tag Manager hjelper deg å administrere script og verktøy som skal legges inn på nettstedet ditt for å definere og spore konverteringer, uten å være avhengig av en utvikler.

Alle verktøyene leveres som stand-alone-tjenester utenfor Google Analytics. I motsetning til Analytics har Matomo alle disse funksjonene innebygd og lett tilgjengelig i samme grensesnitt. Du slipper å innhente individuelle tjenester fra forskjellige leverandører!

Med sentralisering av kritiske analysedata får du bedre vurderingsgrunnlag for å ta gode, raske og gjennomtenkte valg. Den helhetlige opplevelsen av å løse mange forskjellige behov i ett og samme grensesnitt kan rett og slett ikke sammenlignes med bruk av flere ulike frittstående systemer.

 

Kontakt oss for en sømløs overgang

Trenger du hjelp med å finne ut om overgang fra Google Analytics til Matomo er aktuelt for din virksomhet? Eller har du bestemt deg for å gå over til Matomo og trenger hjelp med installasjon og oppsett?

Ta gjerne kontakt med oss!

Utviklet av Creative, en del av Yes Group