– Hvordan skal vi kommunisere det vi ønsker kundene våre skal vite om oss, om våre tjenester og produkter?
– Hvordan skal vi kommunisere at vi er litt bedre enn våre konkurrenter?
– Hvordan skal vi kommunisere oss i mellom internt i bedriften?
Vi har alle blitt enige om hvilke verdier vår virksomhet skal ha, vi er enige om hva som er viktig i vårt arbeidsmiljø, måten vi møter kundene våre på og hvordan vi tar imot nye ansatte.
Det holdes mange ledermøter, avdelingsmøter og interne workshops med disse problemstillingene som tema. Intern kommunikasjon, opplæring av nyansatte, bedre kundeservice og mer effektiv markedsføring. Etter mange velmente og finurlige forslag og ideer, er det gjerne én i rekka langs et møtebord som ytrer denne setningen; “Kan vi ikke lage en film?”
En film som hjelper våre kunder og lettere bruke våre tjenester eller produkter? En film som alle våre nyansatte kan se for å bli satt inn i sine rutiner og arbeidsoppgaver? En film som får frem hvem vi er, ikke bare hva vi er?
Vi tror du skjønner tegninga nå. Ja det kan absolutt lages en film for det aller meste som skal kommuniseres både ut til markedet og internt på din arbeidsplass.
Veldig mange snakker i dag om innhold. Vi må ha bedre og mer kreativt innhold har du sikkert hørt noen si, eller kanskje du selv har sagt det på et av de mange møtene du har vært med på. Godt innhold kan sammenlignes med å stå foran smågodthylla i butikken, hvor du som ansvarlig leder står med en rosa liten spade i ene hånden og en stor tom godtepose i den andre. Hva slags innhold skal nettopp din godtepose få?
Vi er nå midt i utarbeidelsen av en serie filmer for Norsk Landbruksrådgivning, hvor temaet er sikker bruk av snøscooter og ATV for reindrift og landbruk. Filmene spilles inn på samisk og krevde derfor at vi dro til Alta og Kautokeino for å spille inn de fleste scenene sammen med de som har førstehåndserfaring med nettopp bruk av både scooter og ATV innen reindrift.
Etter en uke, mange timer og mil på snøscooter, blandt tusenvis av reinsdyr, på snødekkede vidder så langt øyet kunne se, kom vi tilbake til studio med harddisker fulle av unikt råmateriell.
Nå er de fleste tilbake til en mer normal arbeidsdag, hvor den menneskelige kontakten igjen er til å ta og føle på, og det mange sitter igjen med av erfaringer etter denne tiden er effektiviteten og verdien av digital kommunikasjon. I tillegg at bruk av film og video som innhold, som en del av kundeservicen og markedsføringen gjør det mulig å nå ut til flere og nye kundegrupper.
PS: ja, dette kunne vi laget en film om.
– skrevet av Karl-Erik Heimdal
Ta kontakt for en uforpliktende samtale – kanskje vi kan gjøre et spennende prosjekter sammen?
Kontakt oss