Creativeheads

Hvordan velger du riktig plattform for digital annonsering?

Når det kommer til valg av digital plattform for annonsering, står det ikke på mangel av valg. Med så mange valgmuligheter der ute som Google Ads, Facebook, Instagram og LinkedIn, er det forståelig at man blir usikker. I denne artikkelen tar vi en nærmere titt på de ulike plattformene og hvilke faktorer du bør ta i betrakting før valget. 

Hvordan velger du riktig plattform for digital annonsering?

Faktorer å tenke over når du velger plattform

Målgruppe:  

Det første du bør tenke på når du skal velge en plattform er hvor din målgruppe bruker mesteparten av tiden sin. Derfra kan du begrense valgmulighetene ned til hvilken plattform du lettest kan nå ut og engasjere din målgruppe. Det kan hjelpe å analysere dine nåværende kunder, deres alder, kjønn, hvor de kommer fra og interesser. Dette er informasjon du kan få fra Matomo eller Google Analytics.   

Hva er målet ditt? 

Når du velger plattform for digital annonsering, bør den viktigste vurderingen være hva målet med annonseringen er. Bestem deg for om du ønsker å øke kjennskapen til merkevaren din eller om du ønsker å generere potensielle salg. Målet dere setter hjelper dere med valg av plattform.   

Hvis målet er å nå ut til nye mennesker, som ikke er kjent med merkevaren din, befinner du deg på bevissthetsstadiet. Her bør du ta det sakte. Du kan for eksempel lage en video som presenterer produktet ditt og alle detaljene om det.

Hvis merkevaren din allerede er godt etablert, og du ønsker å målrette målgruppen din på sosiale medier, er du på kjøpsstadiet. Da kan du eventuelt bruke rabatter og salg for å markedsføre virksomheten din.

Budsjett og ressurser

Budsjett er kanskje den viktigste og avgjørende faktoren for å velge annonseplattform. Alle plattformene krever forskjellige størrelser på budsjett. Hvis bedriften din ikke opererer med et stort budsjett, bør dere velge en rimeligere plattform som Facebook eller Google Ads. Størrelsen på budsjettet avhenger av faktorer som kvantitet og kvalitet på målgruppesegmentene de har, innvirkningen av den aktuelle plattformen i kjøpsbeslutningen og mange flere.

De ulike plattformene

Nå som du har vært igjennom alle faktorene du bør ta i betrakting, la oss ta en nærmere titt på de største annonseplattformene.

Google Ads

Google Ads er de betalte oppføringene med annonseikon som vises øverst når du googler noe. Annonsene baserer seg på kreativ skriving og bruk av søkeord, og fungerer veldig bra når forbrukere aktivt leter etter merkevaren eller produktet ditt. Vi anbefaler at du bruker spesifikke landingssider for Google Ads i stedet for hjemmesider, da det kan forbedre konverteringsraten og dermed øker avkastningen. 

De fleste forbrukere som søker i Google har en høy kjøpsintensjon. De søker enten fordi de ønsker å kjøpe nå eller på et senere tidspunkt. På grunn av den aktive kjøpsmodusen er det høye konverteringsfrekvenser.

Les mer om hvordan din bedrift kan dra nytte av Google Ads.

Instagram  

Annonsene på Instagram vises i brukerfeeden og i stories. Denne plattformen har en visuell natur, og er et godt egnet sted for å få frem merkevaren din. Det er likevel viktig at du har fokus på visualiteten og at du lager innhold som forbrukerne opplever som fengslende og fascinerende.

Les om fordelene med Instagram-annonser.

Hvordan velger du riktig plattform for digital annonsering?

Facebook  

Hvis produktet eller tjenesten din ikke har en sterk merkevarebevissthet, er Facebook en glimrende plattform for å skape eksponering på. Facebook viser ofte annonser nedover i feeden, stories, artikler, marketplace og andre steder. Med lave kostnader på annonser, får du derfor en god mulighet til å introdusere ditt produkt, bygge bevissthet rundt merkevaren din og til slutt få konvertering. Plattformen er godt egnet hvis du ønsker å nå ut til et bredt aldersspenn, men spesielt egnet for mennesker over 30 år.

Ønsker hjelp med Facebook-annonsering?

Hvordan velger du riktig plattform for digital annonsering?

LinkedIn  

Hvis virksomheten din har størst fokus på B2B, er LinkedIn et smart valg å annonsere på. Plattformen er et profesjonelt nettverk hvor mange brukere kan være åpne for å motta informasjon om produkter eller tjenester som kan hjelpe dem i jobbkarrieren. LinkedIn-annonser har litt dyrere kostnader enn de andre plattformene, men er en ideell plattform for å spisse målrettingen din, og treffe kundegruppen du virkelig ønsker.

Les mer om alle fordelene med å annonsere på LinkedIn.

Ønsker du hjelp med digital annonsering?

Oppskriften med å velger riktig plattform er å finne ut hvem målgruppen din er. I Creative Heads har vi god erfaring og lang kompetanse på digital annonsering, og alle de ulike plattformene. Vi kan hjelpe deg med å kartlegge, nå ut til målgrupper og oppnå ønsket mål med annonsene. Klikk på lenken under for å se hva vi kan hjelpe deg med og ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. 

Les om hvordan Creative Heads hjelper deg med å oppnå effektiv annonsering. 

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Utviklet av Creative, en del av Yes Group